Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Människohandel protestera alltid

Publicerad 2006-06-30 09:43:35 i Allmänt,

Igår morse hörde jag på radion om hur ett dansk media (ektra bladet) har låtit anställda köpa sex i syfte att testa prostituerade och sedan redovisa resultatet. Detta med syfte att skapa fler annonsörer.
Det är alltså kapitalet som styr ( iblad tror jag att det är vissa kroppsdelar på vissa män också)
För att någon ska tjäna mer pengar så ska man utnyttja en annan människa som vilken handelsvara som helst. Känns som de är/var ute efter att varudeklarera kvinnor.
Nu har det varit så mycket protester så ansvarige utgivare beslutat att de inte ska genomföra fler test, det är bra och visar att det hjälper att protestera. S-kvinnors förbundssekreterare och jag har också protesterat med att vi bland annat vill införa en prostitutionsfri zon i Norden. Carina

Typiskt ,turism och häng dem.

Publicerad 2006-06-27 09:18:27 i Allmänt,

Är nu på hemmaplan och äntligen finns det tid till att grunda panelen som vi ska klä om huset med, då regnar det. Det känns lite så himla typiskt.
Jag har under förra veckan varit tillsammans med mina S-kollegier från näringsutskottet uppe vid riksgränsen. Det var vackert naturligtvis men också lärorikt på flera olika sätt.
Framför allt i vilka olika världar vi lever i och hur man i detta perspektiv ska driva turistföretag.
Vid riksgränsen är säsongen kort men intensiv och inte helt enkel att göra längre då man är så beroende av snön. Det går inte heller att komma ifrån att det är långt att resa, vilket gör att de flesta av turisterna kommer från Stockholm eller längre norrut. (för mig med tåg tog det ett dygn)

Förövrigt retar jag mig lite på ala förståsigpåare som nu vill att tränaren för landslaget i fotboll ska avgå bara för vi inte gick vidare. Klart att man blir besviken särskilt vid första målet, men det är ju en del av sportens tjusning. Vi det vill säga Sverige är ett av 16 bästa lag i världen i herrfotboll, det tycker jag är bra.
Varför måste alltid folkmassan skrika vid missnöje
-häng honom. Ibland känns det som vi inte kommit så långt i utvecklingen av oss människor.


Nu har det något ljusnat i horisonten och jag har satt upp ett partytält så nu ska jag gå ut och måla. Carina

Vemod och Hilda

Publicerad 2006-06-17 09:28:43 i Allmänt,

De här sista dagarna och främst idag är lite vemodiga,det är sista dagen här i riksdagen med oss riksdagsledamöter som är valda för denna mandatperioden. En del av mina kamrater kommer inte tillbaka till hösten och det känns lite i bröstet. Men vi måste alltid se framåt så det är endast idag vi känner vemod imorgon är en ny dag och då måste vi se framtiden som målet och valrörelsen för en fortsatt S regering.

Häromdagen när Helga(S) hade sin traditionsenliga vårlunch med jordgummor så höll en helga ett sommartal om sin mormor Hilda.
Hilda var född i slutet på 1800-talet och studiebegåvad. Läraren åkte hem till Hildas föräldrar och sa att hon var bäst i klassen och borde få studera vidare. Men föräldrarna kom fram till att
-Nej hon behövs hemma i jordbruket.
Så här var det för många flickor under förra seklet,det  var mest pojkarna som fick möjlighet till att studera.
Därför är jag glad att vi socialdemokrater har gjort reformer så att alla barn/ungdommar oavsett föräldrarnas inkomst får möjlighet till studier. För mig handlar det om frihet,jämlikhet och solidaritet.

Frihet att alla får möjlighet oavsett kön,jämlikhet oavsett inkomst och det är solidaritet när vi alla är med och betalr skatt  för att alla barn och ungdommar får gå i skolan. Carina

många bollar i luften

Publicerad 2006-06-16 15:59:08 i Allmänt,

hur jag än försöker hinna skriva i dessa bråda dagar så kommer det alltid något emellan som tar den lediga tid jag har mellan alla möten och aktiviteter. Hade tänkt skriva och reflektera över gårdagens partiledardebatt den var bra och ideologisk vilken är bra för valdebatten. det handlar om fortsatt utbyggnad av välfärden och trygghetssystem eller ett nytt samhälle där den enskilda individen själv löser välfärd och trygghetsförsäkringar. nu ska jag straxt iväg på körövning med sossekören som ska ha premiär ikväll så jag önskar alla en trevlig helg.Carina

Lite av varje

Publicerad 2006-06-14 18:19:12 i Allmänt,

Igår var jag på studentuppvaktning hade två syskonbarn som tog studenten. Det är en upplevesle att stå där bland alla förväntansfulla anhöriga och vänner som väntar just på sin son,dotter,kompis barnbarn osv.
Förväntan inför framtiden.
Om framtiden vet vi inget men det är viktigt tror jag att vi har drömmar och mål om vad vi vill göra.

Förövrigt är jag tillbaka i huvudstaden idag och här är det som vanligt fullt med möten.
Vi har också idag haft lite av en historisk dag så till vida att vi har haft votering i andra kammarsalen.
Det blir lite annorlunda när alla ska svara ja,nej eller avstår vid omröstningen istället för att bara trycka på en knapp. Det bli omständigare men mer levande. Carina



Reflections from a New Oreans roadtrip

Publicerad 2006-06-12 21:54:19 i Allmänt,


To travel along roads mile after mile and witness all the houses and buildings that are either deserted or destroyed renders perspective on just how lucky we Swedes are to live in a natural safe-haven like Sweden. In spite of our experiences with the devastating storm of 2005, hurricane Gudrun, events like that rarely occur in our parts.

I can´t help to reflect on just how everyday life works when elementrary things like one´s house or the school is gone. Most people move to another area where there is a school as well as residential buildings, others stay with friends and family and await the rebuilding of the destruction. At the same time, a lot of people struggle with their insurance, as the insurance companies questions people´s reason for insurance claims and are often unwilling to reimburse people for their loss. Most people who have started the reconstruction of their homes are those who have money of their own. In Mississippi, one of the areas that were struck the hardest by Katrina, there are however certain funds meant to aid the reconstruction (if I have understood this right), and these people have expressed their wish for some of these houses to be designed according to a Swedish model.

I met a lot of interesting people during my visit in New Orleans and the south, amongst them a few volountaries and school kids who, together with an adult, helped empty buildings of building m,aterials and interior. We also stopped by a few places where the church were handing out canned food and toilet paper to those in need. Those lines were always filled.

Stores and shops have slowly started to re-open in the area. That is good, and a sign of things slowly starting to return to normal. However, there is still a long road with hard work ahead before everything is restored. To see all the junk and garbage – an empty coffee cup, a lost teddy bear - on the edges of people´s property is another stark evidence of the loss of people´s everyday lives.

Apart from the general purpose of my visit, to share impressions of the experience of natural disasters and subsequent aid, I also had a chance to visit the famous Bourbon Street and feel the pulse of what must be considered the cradle of jazz and blues. To walk along this classic street and hear live music streaming out of the many clubs created an extraordinary atmosphere. Sadly, the impression was somewhat tainted by the young, beautiful girls standing in a few entrances alluring visitors to come into the striptease bars.

Finally, I hope that our local house manufacturers here in Sweden, especially those who make small summer condo´s and easily assembled leisure cottages, are interested in export to New Orleans and Mississippi.


Carina

New Orleans

Publicerad 2006-06-12 10:01:37 i Allmänt,

Att åka km efter km där alla hus står tomma har rasat samman eller är borta ger perspektiv på tillvaron och också hur lyckligt lottade vi i Sverige är. (trots gudrun som drabbade många här i södra sverige)
Kan inte låta bli att fundera över hur vardagen är när skolan och bostaden är borta. De flesta flyttar till en annan plats där det finns såväl skola som bostäder. Många bor hos vänner och släktingar i väntan på återuppbyggnad. Det är problem med försäkringarna bolagen är ovilliga till utbetalning och många blir ifrågasatta. De flesta som påbörjat renoveringen eller återuppbyggnad har egna pengar. I Mississippi som är värre drabbat finns det pengar för återuppbyggnad (om jag förstått rätt ) och de vill att en del av dessa hus är svenskdesignade.
Träffade många intressanta människor däribland några volentärer unga skolungdomar som tillsammans med någon vuxen hjälpte till att tömma husen på allt byggmaterial och inredning. Vi stannade också till där kyrkan arbetade med att dela ut enkel mat på burk och toapapper till de som behövde,där var det en ständig ström av folk.
Butikerna hade börjat öppna igen och det är bra men det är långt kvar innan allt blir återuppbyggt.

Att se allt skräp som ligger i tomtgränserna som kaffekoppar eller en kvarglömt nalle talar också om människors vardag som försvunnit.

Fick också en kort möjlighet sista kvällen att gå på Bourbon Street och känna pulsen i musikens vagga.
Att gå där på denna gata och höra från de olika jazzklubbarna levande musik, är en fantastisk känsla. Dessvärre var det i vissa dörröppningar unga vackra flickor som skulle locka in besökarna på striptease.

Nu hoppas jag att våra hustillverkare här i Sverige särskilt de som kan bygga sommarstugor är intresserade av export till New Orleans och Mississippi. Carina

På resande fot

Publicerad 2006-06-03 12:26:47 i Allmänt,

Idag håller jag på att packa resväskan. Ska åka till New Orleans och se på följderana av katrina men också hur återuppbyggnaden går. Verkar inte gå på räls precis. Jag kommer också att få möta människor i deras vardag för att få del av hur det är när inte skolan funkar som den ska eller hur det är med latrin och vattenförsörjning. Jag hoppas också knyta kontakter så att det kanske på sikt kan bli några svenska småhusfabrikander som kan tillverka och leverera hus till området,behovet är 300 000.
Är osäker på om jag kommer åt någon dator under veckan i så fall kommer jag att skriva några rader på bloggen annars återkommer jag 9 juni. Carina

Historia

Publicerad 2006-06-02 16:20:31 i Allmänt,

Idag har jag varit med om två lite historiska händelser. Det första var på morgonen idag kl.08.00 då Lagutskottet där jag var inkallat (är suppleant där) för tjänstgöring hade sitt sista sammanträde.
Anledningen är att en majoritet i riksdagen igår röstade igenom att Bostad och Lag ska bli ett gemensamt
utskott med namn civilutskott. vi socialdemokrater röstade emot förslag.
Det andra är att vi idag hade sista röstningen i nuvarande kammaren med den utforming den nu har och har haft sedan 1980-talet. Nu ska den förnyas och vi gör resten av debatterna och omröstningarna i andra kammarsalen. Det kommer att a betydligt längre tid att rösta där, då det inte finns någon röstanläggning.

Förövrigt har S-kvinnors utvecklingsråd haft möte idag och många utvecklande friska ideér inför framtiden. Vi är på gång. Carina

Tandläkare och prat i munnen

Publicerad 2006-06-01 10:14:38 i Allmänt,

Idag ska jag till tandläkaren har tappat en lagning och det börjar göra rätt så ont.
Förövrigt har jag retat upp mig lite på morgon TV idag. Inte på ämnet (som var läxor) utan på att programledaren tillät att debattörerna pratade i mun på varandra. För mig som har bra hörsel och kan språket bra var det svårt att höra vad de sa. Hur ska det då vara för någon som har nedsatt hörsel eller inte har lärt sig Svenska perfekt. Jag vet hur viktigt det är för mig att det talas tydligt när jag lyssnar på engelska för att jag ska förstå  och vi människor är nog rätt så lika.
Det som känns lite extra just nu är att vi precis har röstat i kammaren om vikten av textning för hörselskadade och i vilken takt en utbyggnad ska ske. Kanske vi även behöver fatta beslut om att i public service talar man inte i mun på varann.
Håller nu på att planerar inför morgondagens möte med S-kvinnors utvecklingsråd,det ska bli kul när de kommer. Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela