Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Lösning och kompetens med förtroende

Publicerad 2007-03-30 13:47:32 i Allmänt,

Bra att parterna kommit överens med Handels avtal. Det blir ett bra lönelyft för dem med de lägsta lönerna.
Svenskt Näringsliv hoppas jag skäms och inte har vi sett mycket av dess VD Urban Bäckström i debatten.
Klart man undrar vilka som satt vid bordet när beslutet togs.
Det man kan konstatera är att Svenskt näringslivs förtroende nog dalat ganska realt.

En annan sak som också handlar om förtroende är regeringens utnämningspolitik och även avsättning.
Att påstå att man behöver förändra kompetensen i statliga styrelser och avsätta socialdemokrater som nu senast min partikamrat Tomas Eneroth (fd ordförande Lernia) och skylla på att Lernia:s verksamhet har förändrats.
Det är lögn vill jag påstå för det handlar om att man inte vill ha sossar i ledningen och det vore mer ärligt att säga som det är än att hitta på lögner.Varför skulle en advokat och styrelseproffs ha mer kompetens om hur man utvecklar ett företag än en riksdagsledamot. Ställer mig frågan vad kompetens är och vem besitter den, ja inte verkar det vara regeringen. Carina

Svenskt Näringsliv borde skämmas

Publicerad 2007-03-27 09:31:53 i Allmänt,

Intresseorganisationen Svenskt näringsliv borde skämmas att inte acceptera att parterna kommit överens utan påstå att det delvis inte är förankrat hos dem och därtill att det höjer löneökningarna i samhället.
Det är inte sant något av det enligt vad jag kan uppfatta. Svensk Handel har enligt uppgift lämnat information och
om lönerna utjämnas inom handelsanställda så de med lägst löner får mer av kakan måste vara den rätta vägen. Detta har arbetsgivarsidan insett men inte Svenskt näringsliv. Det känns som om det är en samling gubbar med höga inkomster själva som nu sätter stopp och därmed utlöser strejkvarsel.
Det blir lite märkligt när det är arbetsgivarsidan som inte är ense. Handelsanställdas  medlemmar kommer förmodligen inte att anta ett lönebud som är lägre än det nu bjudna så det blir en spännande fortsättning på detta.
Jag känner full sympati med handels medlemmar och är inte något orolig för påskmaten. Carina

Kapitalet

Publicerad 2007-03-25 19:48:40 i Allmänt,

Kan inte låta bli att reta upp mig när man hör att HM:s VD tjänar 38 miljoner om året och tjejerna som står i butikerna tjänar 17 000 i månaden Förmodligen är det många som inte ens får jobba heltid.
Nog kunde vinsterna fördelas mer rättvist.
Det är dax att vi återigen börjar diskutera hur kapitalet används och av vilka. hur fördelar vi pengarna i samhället.
Det är nog så att de rika bli rikare och de fattiga fattigare. tid för kamp om bättre fördelning.

Förövrigt har det varit en underbar vårdag som och fågelkvitter. Carina

Kvinnor i ökad utsträckning

Publicerad 2007-03-20 09:40:52 i Allmänt,

När det nu gått någon dag och man hunnit landa igen efter det stolta segerrus man kände efter valet av Mona och hennes tal där det var så lätt att känna igen sig.
Att vi ska jobba mer med miljöfrågorna och kvinnors rätt till lika lön känns som ett stort framsteg.
Precis som att vi behöver fundera över vad vi äter hur det är odlat och var. Jag tror att många kvinnor tänker på det och oroar sig kanske ibland utifrån hur det påverkar barnen under deras uppväxt. bra om vi kan få en seriös diskussion  om det. Inte bara om hur mycket socker vi äter.

Att statsminister Renfeltd nu är ute på turne´ för att få kvinnor att tycka bra om moderaterna då de har svagt stöd hos kvinnor. Det handlar bara om taktik och säger mer om vikten av att moderaterna numer följer oppinionen än sin ide´politik. Klart har man tagit bort sitt partiprogram till förmån för ideerna i arbetsgrupperna så blir det ganska tydligt Att det är makten som är viktigast före idepolitik, annars skulle de aldrig kalla sig för arbetarparti.
Vilket i sig är en stöld och känns som att de kopierar.

Förövrigt tror jag att kvinnor är kloka så de går nog inte på fjäsket.

I Finland har det dessvärre inte gått så bra för vårt parti i valet, men man får glädja sig åt att fler kvinnor kommer in i politiken. Carina

Stolt och nöjd

Publicerad 2007-03-18 17:33:35 i Allmänt,

Idag  känner jag  stolthet över att vi äntligen efter 118 år har valt en kvinna till partiledare. Efter att på förmiddagen ha lyssnat på Mona:s debuttal känner jag mig upprymd och åter redo att ut på gator och torg och tala om vår politik.Carina

Lite av varje

Publicerad 2007-03-16 19:38:16 i Allmänt,

Idag har Kalle (hunden) och jag promenerat i Humlegården det tycker han är betydligt roligare än strandvägen.Förmodligen därför att i humlegården vimlar det av andra hundar men där finns också början till gräs och träd precis som hemma.

På morgon idag gick jag och en partikamrat till fel gruppmötesrum  inför EU-nämnden (vi har bytt vilket vi glömde) men rätt som det är tidsödande att gå fram och tillbaka meddelande vi vår gruppledare att vi inte kom då inte våra ärende stod på dagordningen. Istället tog vi en liten snabb kopp kaffe och fick samtidigt en kort pratstund med vår blivande partiledare Mona. Lite kul så här dagen innan,kommer bli ett särskilt minne.

Till sist idag funderade jag lite kring så olika vardagar vi lever i. För det mesta handlar maken och jag vår mat hemma i Lenhovda på konsum. Det är en helt vanlig konsumbutik lik så många andra. De flesta i Lenhovda handlar där eller hos konkurrenten intill. Där finns all den mat en vanlig familj behöver i vardagen.
Idag gick jag och handlade lite kvälslfika till mig och maken (som kommer upp till Stockholm i kväll) i den matvarubutik som finns på NK. Det är inte bara utbudet av matvaror ( och för den delen priset) som skiljer dessa butiker åt utan också när jag studerar kunderna och deras klädsel. Känner mycket tydligt att det finns skillnad i inkomst mellan majoriteten som rörde sig på NK än de som jag möter hemma när vi veckohandlar.
Det är en del av dem som idag var på NK som tjänar på borgarnas skattepolitik det kändes tydligt.

Det blir en spännande dag imorgon. Carina
Carina

GP

Publicerad 2007-03-14 14:16:09 i Allmänt,

Igår hade vi avtackning av vår partiledare i riksdagsgruppen. Det känns lite vemodigt och samtidigt lite spännande inför det det nya. Det vill säga ny partiledare och därtill en kvinna, det blir spännande.
Det handlar också om att just nu skriver vi historia.
Jag tror att vi kommer att sakna Görans tal om orättvisorna i samhället och hur tydligt han alltid pekar på dem.

Förövrigt så retar jag mig på borgarnas alla utförsäljningar och då främst allmännnyttan. Det handlar om fördelning av resurser men också om standar på bostäder. Det är väl ingen tillfällighet att det är de som bor i Stockholms innerstad som är mest intresserade av att ombilda hyresrätt till bostadsrätt.
Hemma där jag bor i Uppvidinge med ca 150 tomma lägenheter lär det inte vara så många.
Det är marknadekonomin som avgör Självklart vill var och en som har en möjlighet att tjäna en slant göra det men.
Det är därför det är viktigt att samhället är med och utjämnar så många får möjlighet till ett bra boende.

Ikväll har Helga(S) årsmöte med kvinnokänguppvising det blir kul Carina

Dagen efter

Publicerad 2007-03-09 13:42:40 i Allmänt,

Idag är det den 9 mars och rapporteringen om kvinnors rättighetereller i världen har återigen avstannat.
Det är bra och viktigt att vi firar och talar om de orättvisor kvinnor utsätts för varje dag runt om i vår väld men rösterna får inte tystna alla andra dagar.
Varje dag utsätts kvinnor för våld och död av en man oftast en anhörig. I allt för många länder är detta helt ok
därför att det är en kvinna. Vi har alla ett ansvar att förhindra att detta fortgår. Vi som har politiska uppdrag på Nationell nivå ska naturligtvis via våra kontaktkanaler jobba för att våld mot kvinnor blir straffbart i alla länder.
Men även i vardagen hemma i kvateret handlar det ibalnd om att se vad som händer bakom husets fyra väggar.
Att alltid slå larm när man misstänker att någon utsätts för våld.
Det finns också många föreningar som på olika sätt jobbar med frågor om våld mot kvinnor.

Men det finns även frågor som handlar om arvsrätt eller att helt enkelt ha rätt att gifta sig med den man vill inte den familjen valt ut. Det handlar också om rätten till ett arbete och egen försörjning. Att inte vara beroende.
För många kvinnor i vår väld är möjligheten till försörjning till sig själv och barnen en av de viktigaste frågan på agendan. Då är möjligheten till microlån enligt den Norska fredspristagarens modell en väg (har i skrivande ögenblick glömt hans namn) Inte bara i Indien utan även i våra grannländer Estland.Lettland och Litaun.

Jag tänker faktiskt att vi skulle nog ha Internationella kvinnodagen som helgdag,ska ta och motionera om det.
Det är viktigare att lyfta upp dessa frågor än att vi har helgdagar som är kopplade till religon.

Förövrigt njuter jag av våren. Kalle och jag har på morgonen gått en långpromenad i solen och träffat på såväl råddjur som daggmaskar. Vi går mot ljusare tider,skönt.Carina

Berlin,S-kvinnor,Heltid

Publicerad 2007-03-07 11:47:51 i Allmänt,

Har nu kommit hem efter intressanta och lärorika dagar i Berlin.
Tänk vilka olika vardagar vi bygger vår politik på.
Är man i Tyskland så får man information om byggnaden i förhållande till kriget och i förhållande till öst ,väst och muren. Denna byggnad blev inte bombad denna blev, så här såg denna byggnad ut när muren föll för att ta några exempel. Detta påverkar naturligtvis varje medborgare i hur de förhåller sig till olika frågor i vardagen.
Därför skiljer sig våra ståndpunkter åt ibland.
Vi fick bra information om hur Tyskland ser på framtiden det som kanske var lite förvånande var deras inställning till Turkiets medlemskap. Generellt ville de nog ha en tuffare attityd dock inte mina partikamrater SPD.

Just nu är det nomineringstid till S-kvinnors förbundsstyrelse, det debatteras mycket runt om i våra distrikt.
Det är bra tycker jag viktigt att göra en utvärdering av vår verksamhet. Där av kan det då förekomma kritik i vissa avseende, då är det viktigt att skilja på sak och person. I Kronobergsdistriktet har det under ett par års tid funnits med jämna mellanrum kritik mot S-kvinnors verksamheten på några punkter. Det är när vi har årsmöten och förbundsmöten som verksamheten ska granskas och tycker man då att något borde vara på ett annat sätt är det då man ska framföra sin åsikt. detta är en del av den demokratiska processen och ger varje medlem möjlighet till inflytande via ombud.


Till sist idag måste jag delge er bloggare något jag retade upp mig på i går kväll när jag satt på Kastrups flygplats och väntade på tåget.
En man pratade i sin mobil var förmodligen anställd i en ledande befattning inom något företag som sysslade med handel. Det som jag uppsnabbade var att en kvinna som drev företag hade problem och behövde få hjälp.
Det han ansåg var problemet var att för många arbetade full-time (heltid han använde ordet full-time) det vore bättre alla anställda jobbade 25% då skulle företaget ha möjlighet att använda de anställda mer effektivt.
Så talar kapitalet och någon som själv har allt sitt på det torra och saknar  en humanistisk människosyn.
Därför behövs en lagstiftning om rätten till heltid där deltid är en möjlighet. Carina

Att städa i hemmen

Publicerad 2007-03-03 23:12:15 i Allmänt,

Har de senaste dagarna haft problem med publicering av mina texter.Har nu upptäkt att det kan bero på att bloggen är omarbetad.Kan inte erindra mig att jag fått inforamtion om det.
Under de senaste dagarna har det varit mycket debatt om skatterabatt för hushållsnära tjänster. Känns lite som en omvänd robin Hood skatt. Inte för det är något fel att jobba med städning oavsett om det är i ett hem eller på en arbetsplat utan för att man väljer att just för att regeringen väljer ut en grupp  som städer i hemmet, att just de ska fgenerera skatterabbat. Funderat över vilka som kommer att ha råd att köpa dessa tjänster. Tror inte att det är det är den vanliga LO arbetaren.Framtiden kommer att utvisa detta.

Förövrigt ska jag åka till Berlin tillsammans med kollegier från EU-nämnden under några dagar.Carina

kvinnors företagande

Publicerad 2007-03-01 19:33:44 i Allmänt,

Idag har jag debatterat kvinnors företagande ang Lissabonstrategin.Högerregeringen vill för att skapa mångfald och öka kvinnors företagande öppna upp för fler entrepenörer inom vården och omsorgen.på detta sätt tror de att fler kvinnor ska starta företag.precis som att kvinnor bara vill driva företag inom vårdsektorn.Jag tror kvinnor vill driva företag inom alla brancher och inte bli fast i ett fack.

Har också varit på SAMAK där vi pratat om Kina spännande och frågan är hur ska vi förhålla oss mot Kina och mänskliga rättigheter, kritiska självklart men visst är vi många som gärna köper varor till låga priser som är producerade i Kina.Jag tror det är viktigt vi samtalar om detta.

Är nu på språng och hoppas att tekniken fungerar.Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela