Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Gott Nytt

Publicerad 2006-12-30 18:24:41 i Allmänt,

De unga i vårt kvater har redan påbörjat nyårsfirandet med att skjuta raketer visserligen bara små men vår Kalle  (vår hund)är livrädd ligger mest under vår säng och vägrar mer eller  mindre att gå ut.

Tack till er som skickat namnförslag på partiledare .Jag tar med det till vår stora pärm med alla förslag.

Förövrigt hoppas att ni får en trevlig nyårskväll.Carina

Ledig

Publicerad 2006-12-27 12:05:02 i Allmänt,

Har firat en underbar julhelg med familjen.vi har bl.a grillat korv på stranden på julafton kändes både ovanligt och skönt i solen.
Igår var maken och jag och plockade trattkantareller i skogen runt sommarhuset.Fantastiskt att plocka svamp annandag jul. Man kan inte låta bli att undra hur det är med växthuseffekten och vad vår väld är på väg. Miljöfrågorna är nog en av de viktigaste frågorna för framtiden inte bara i Sverige och Norden utan globalt och vi måste alla hjälpas åt oavsett vilket språk vi talar.
Vi i Sverige ska nog gå i brächen för det.Carina

Försämringar för de utsatta och God Jul

Publicerad 2006-12-21 16:44:34 i Allmänt,

Har nu suttit i möten under två dagar och därför inte kunnat reflektera över politiken här på bloggen.

Den stora frågan är de försämringar som borgarna nu röstat igenom i kammaren vad gäller
A-kassan. Det  kommer att slå ut människor ur samhället och in i ett sociabidragberoende på sikt.Förmodligen kommer fler att känna utanförskap vilket i sin tur kommer riskerar att starta andra krafter.
Känns inte som vi är på väg mot en ljusare framtid för de som är mest utsatta.

Nu när vi har blivit hemförlovade från riksdagen ska det bli skönt med lite vila.
Ska straxt åka hem och ser fram emot att få i lite lugn och ro umgås med familjen.

God Jul

Carina

Julstök och klappar

Publicerad 2006-12-17 21:31:30 i Allmänt,

I helgen har maken och jag klarat av det mesta vad gäller julstädning och klappar, känns skönt.

Imorgon måndag åker jag hemmifrån 05.05 för att hinna upp till näringsutskottets debatt i morgon som börjar klockan10.00.

Det blir intressant det är vår första debatt sedan valet.

Funderar lite över varför det är sådan hysteri med julen.visst är det mycket förväntningar men tänk om fler kunde bara vara lite mer så skulle nog fler må bättre.
Hörde ett samtal härom dagen en kvinna som berättade för en vänninna att hennes föräldrar blivit mycket besvikan när de fick veta att hon inte kom hem till jul.Det är förmodligen tungt att bara på det dåliga samvetet.Carina

Krångel med webbloggen,manifestation m.m

Publicerad 2006-12-14 20:46:42 i Allmänt,

Denna vecka har det varit lite krångle med bloggen så jag har inte kunnat skriva men nu är det åtgärdat.

Idag har jag varit ute tillsammans med många tusen andra och sakt nej till försämringarna i a-kassan som borgarna tänker genomföra.De gör dessvärre nog det trotts vår protest.

Igår var också en spännande dag inte bara med Lucia utan för att jag var på en föreläsning där fredspristagaren var och föreläste.Mycket inspererande och fantisktiskt vilken utveckling för fattiga kvinnor
ett mickrolån kan göra.
Tänk att kunna stå på egna ben tjäna sina egna pengar. För alla oss som har jobb och än så länge bra trygghetssytem kan det kännas självklart med mat för dagen och tak över huvudet.Men för de som inget har att få en möjliget att med ringa medel kunna köpa en gris och ett par höns så man sedan kan sälja ägg exempelvis på marknaden.Carina

Export

Publicerad 2006-12-08 13:31:20 i Allmänt,

Idag har jag haft en interpellationsdebatt med Utrikeshandlesministern Sten Tolgfors.
Det var en bra debatt som visade att vi står långt ifraån varandra i frågan om satsningar på exportfrämjande åtgärder.
Borgarna vill nästan halvera anslaget som berör export och vi vill satsa .vi tror det är viktigt inte minst för våra småföretagare.
Känns som att den nya regeringen lurat småföretagarna lite under valrörelsen med sitt prat om bättre för företagarna.

Nu ska jag straxt påbörja min resa till Småland och hemmet ska bli skönt att för en gång skull få en helt ledig helg.

På tal om småland kan jag känna oro just för alla våra underleverantörer som verkar där och är beroende av export.Carina

Olika världar

Publicerad 2006-12-07 08:07:08 i Allmänt,

Igår kväll hade vi i sydöstra en liten gemensam tillställning då vi hade sedvanligt tema och mat som hade anknytning till temat. Denna gång var temat Taiwan och det är ett spännande land på flera olika sätt.
Det finnas mycket att fundera över vad gäller Kina och Taiwan och deras möjligheter att förenas.

Idag har jag besök av en grupp som går bolagsutbildning för styrelseledamöter,det är alltid lika kul att få möjlighet att möta fackligt förtoendevalada och lyssna av deras frågor och funderingar.

Förövrigt har jag mycket administrativt som samlat sig lite i olika högar som jag ska jobba med under dagen, med start med reseräkning.Carina

Hört på stan

Publicerad 2006-12-06 09:06:40 i Allmänt,

Idag på min promenad till riksdagshuset gick det tre yngre människor (typ i 30-35 årsåldern)
hörde av deras samtal att mannen som berättade hade gått på någon form av träning där han tröttnat för det var "endast kärringar över 50 "som var där. tänk jag trodde man tränade för bättre kondition och välbefinnande inte för att man på träningen skulle ragga motsatta könet.

Några minuter senare kom jag till riksdagshuset utanför stod just dessa kärringar över 50 och manifesterade mot den åldersdiskriminering som idag finns inom arbetslivet. 

Mina erfarenheter från arbetslivet är att detta är endast fördomar och inget annat. Jag har träffat arbetskamrater i alla åldrar och detta finns hos alla generationer. Vissa av oss är ständigt nyfikna oavsett ålder och vill lära nytt och vill gärna ha flexibilitet i det vi gör medans andra tycker att det känns tryggare med att göra som man  är van vid.
Detta är inget åldersrelaterat fenomen, det handlar om att vi människor är olika och har olika läggning.
så jag ställer helt upp bakom dessa kvinnor som stod utanför riksdagshuset idag och deras knappar med texten STOPPA ÅLDERSRASIMEN I ARBETSLIVET. Carina

Hemma igen

Publicerad 2006-12-03 21:15:50 i Allmänt,

Efter en vecka då jag varit både i Bryssel och Geneve så känns det slönt att nu på söndagskvällen få vara hemma igen.Njuta av ljusstakar,stjärnor och tända det första ljuset i adventsljusstaken.

Dagarna i Geneve ang WTO var intressanta och lärorika.Det är spännande när oilika nationaliteter möts vi har alla olika erfarenheter med oss.
Att lyssna till Brasilien,USA och Indien och höra deras syn på världshandlen och vikten av att vi fortsätter och att alla måste ge och ta känns bra och ger också hopp att inte Doha rundan ska kapsejsa.Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela