Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Efterlysning

Publicerad 2008-09-30 19:02:27 i Allmänt,

Nu måste näringsminister Maud Olofsson komma ut ur sitt bo.Har inte sett henne sen hon och de fyras gäng turnerade runt och läckte information om budgetproppen.

Nu duggar varslen tätt, det är dagskurs både på finanskris men också på antal varsel.

Vilka åtgärder avser näringsministern vita för att rädda jobb inom industrin ?
Vilka åtgärder tänker regeringen göra för att den arbetskraft som nu blir arbetslös ska vara redo för arbetsmarknaden när den växter igen ?

Det är nu Maud och Fredrik ska visa om deras så kallade jobbpolitik håller.Carina

Oron ökar

Publicerad 2008-09-29 21:03:35 i Allmänt,

Idag har vi två ny stora varsel i Småland båda inom träindustrin och klart kan det finnas samband med den internationella finaskrisen men den störta orsaken är regeringens bostadspolitik eller rättare sakt avsaknanden och nedmonteringen av den. Marknaden ska sköta bostadspoltiken anser regeringen och nu ser vi reslultatet.


Jag lider med de som förlorar sina jobb. Carina

Klyftorna ökar

Publicerad 2008-09-22 22:02:27 i Allmänt,

Regeringen håller sakta men säkert på att urholka skattesystemet. När pensionärer betalar högre skatt
(Sverige är det land i välden som beskattar pensionärer högst)
än löntagare då ökar klyftorna och möjligheten till att hålla ihop generationer med solidaritet över generationsgränser minskar.Om den moderatledda regeringen fortsätter med denna omvända Robin Hood skattepolitik kommmer förmodligen snart vissa medborgare att ifrågasätta om de ska vara med och betala skatt till barnfamiljer eller sjukvård. Argumentet kommmer att vara
-Jag har inga barn varför ska jag bidra till barnbidrag ?
-Jag är aldrig sjuk varför ska jag ...............


Det är viktigt att ha ett skattesystem som gör att den breda majoriteten av medborgarna känner att systemet är bra och rättvist så man vill vara med.

Förövrigt med tanke på att antal varsel nu ökat lavinartat under de sista veckorna är det märkligt att det inte finnns med pengar till arbetsmarknadsutbildningar.Carina

En stolt moderat

Publicerad 2008-09-18 22:40:58 i Allmänt,

Idag har jag haft radiodebatt på lokalrdion med Katarina Brännström(m) Kronoberg.
-Jag är stolt över den politik vi för  och den är bra för Kronobergarna sa hon i debatten.Snacka om att leva i skilda väldar.

De Kronobergare eller allla andra i samhället som nu kommer att drabbas av borgarnas nya Rehabiliteringspaln tror jag inte delar hennes uppfattning. Tror inte helller att alla de som nu har blivit varslade gör det heller.Tror nog att allt för många av dem kännner oro inför morgondagen.Kommer jag att få nytt jobb om inte kommmer vi/jag att klara ekonomin.

Imorgon fredag ska jag vara på Lenhovda marknad det blir trevligt att prata med folk och höra deras synpunkter.Carina

Skattesänkningar löser allt

Publicerad 2008-09-17 19:27:50 i Allmänt,

Efter att i går ha lyssnat till statministerns regeringsförklaring så kan man bara konstatera att bara man sänker skatten så löser sig allt. Fler får jobb,utanförskapet minskar. Jag får en känsla när jag lyssnar att statministern saknar patos med medborgarn. I en tid när det inte går en dag utan vi hör om ett nytt varsel människor känner oro inför framtiden då är lösningen
-Vi sänker skatten. Jag tror att just när man är som mest utsatt är det trygghet man behöver som t.ex en bra A-kassa som gör att jag inte behöver lämna hus och hem av ekonomiska själ.Tror också att möjlighet till arbetsmarknadsutbildningar som kan göra att man fortare kommmer tillbaka på arbetsmarknaden är en bättre väg.Carina

Mjukstart och en igelkott

Publicerad 2008-09-14 22:24:59 i Allmänt,

Hej allla bloggare ,har nu bestämmmt mig för att börja blogga igen. Har haft en bloggfri sommmar. Har tycket det varit  bra att inte alltid sitta framför datorn utan att också göra lite annat som att vara ute på gator och torg och träffa medborgare. Långt ifrån alla medborgare har och använder dator.

Utöver att maken och jag under sommaren har bytt sommmarhus så har det flyttat in en igenkott (en liten årsunge) på vår altan. Funderar på om han/hon tänker gå i ide där och om det är välbetänkt av igelkotten ifråga.
Jag vet inte hur långt ner under marken en igelkott bör ligga på vintern men detta känns lite för ytligt.

Men det kankse bara är en tillfällig bostad.

På tisdag öppnar riksdagen och vardagen blir sig lik igen. Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela