Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Underleverantörer och läxor

Publicerad 2006-05-31 17:20:23 i Allmänt,

Gårdagskvällen var en fantastisk avslutning för mina kamrater som avböjt omval i riksdagen.

Idag har jag bl.a varit på en träff med underleverantörer, precis som de själva beskrev så jobbar de i det tysta och deras produkter syns inte alltid. De är en viktig del av vår industri och de borde få mer uppmärksamhet, inte minst utifrån framtidens arbetskraftbehov.
Jag tror att vi måste börja se industrisysselsättning med nya ögon i Sverige (det är jag förvisso insätt för länge sedan rätt som jag är industriarbetare) Det handlar om personal som måste vara väl utbildade inom sitt område i allt mer av arbetsuppgifterna inte minst det som har med data att göra.

Idag har vänsterpartiet gjort ett utspel om en läxfri skola, känns lite kul  för jag har motionerat om detta i riksdagen och dess fler vi är som driver denna fråga dess bättre. De har samma motiv som jag.Att alla barn har inte samma förutsättningar att göra sina läxor hemma.Somliga lever med en förälder som har drogproblem andra kan ha andra problem som gör att barnet eller ungdomen inte får studielugn hemma.
Andra kan ha språksvårigheter och ingen vuxen att be om hjälp.Så mion förhoppning är att vi ska få en skola där barn och unga får utrymme till läxläsning under skoltid.
Ikväll är det nya avtackningar nu är det kollegier från näringsutskottet som ska avtackas.Carina

Olika världar ständigt

Publicerad 2006-05-30 17:45:06 i Allmänt,

Har precis kommit tillbaka till mitt arbetsrum efter sossekörens lilla övningsstund. Om en stund har näringsutskottet debatt i kammaren och därefter ska vi ha avtackning av ledamöter.
Tidigare idag har jag vair på African Day där ett 20 tal företrädare och ambasadörer från Africa var med. Vi pratade bl. a om hållbar utveckling.
Igår var jag med LO Sydost hela dagen och vi pratade där om hur vi ska arbeta i ett framtidsperspektiv.

Sen har EU satt ner fötterna i tjänstedirektivfrågan känns skönt och att vi har klarat hem kollektivavtalet.

Till sist kan jag inte låta bli att förmedla vad grannens barnbarn  vid vårt sommarhus sa i helgen.
Vårt sommarhus ligger i en liten idyll vid Kalmarkusten och det är inte mycker mer än fåglarna som hörs där denna årstiden så när göken gol som mest vid 03.30 på morgonen så undarade 4 åringen
-kan man inte stänga av honom ?
Detta är för mig lite av livskvalitet. Att få tillbringa en del av sin lediga tid på en plats där det är så tyst så man blir störd av göken. (förövrigt så tystnar ju den också efter midsommar) Carina

Fiske och skriver inte just nu

Publicerad 2006-05-27 17:49:05 i Allmänt,

Tänk att få stå i kvällssolen och kasta efter näbbgäddor det känns avkopplande och att jag behöver lite tid till vila.
Förövrigt är det ganske mycket just nu med arbetsplatsbesök möte med LO resa till New Oreleans avslutningar i riksdagen osv så tid att reflektera på bloggen blir lite lidande den närmaste veckan.
Carina

Lite av varje

Publicerad 2006-05-19 11:29:14 i Allmänt,

sovande

Idag kan jag inte låta bli att reta mig på de personer som sprider rykten om andra männsikor via blogg.
Det det handlar om är Danielsson och vad han var och inte var. Jag hör många rykten om människor på såväl lokal,regional som nationell nivå. Jag skulle aldrig komma på tanken att skriva om detta på min blogg. Jag tycker det är viktigt att man skiljer på sak och person särskilt när man är politiker.

Idag har jag haft en besöksgrupp från gymnasieskolan i Alvesta,de fick även tillfälle att som hastigast se drottningen som är här i riksdagen idag på en konferens om barnaga som Europarådet arrangerar.

I helgen ska familjen åka på hundutställning hur det nu ska gå,vi är inte så vana vid hur man gör varken jag eller Kalle. Men det viktigaste  för oss är upplevelsen och det ska bli skönt att göra något helt annat.

Känner att jag behöver lite vila efter att ha jobbat ganska många timmar de senaste veckorna ,vågar inte räkna efter. Carina

Om någon undrar

Publicerad 2006-05-18 17:24:20 i Allmänt,

Just nu hinner jag inte med bloggen känner jag. Det är så många olika möten,debatter telefonsamtal osv
så tid till tankar och funderingar hinns inte med. Just idag har vi kandidatträff bl.a.vilket betyder att alla sossar som hoppas komma ini riksdagen är här för att se och lära inför uppdraget. Kul jag minns själv hur det var när man var här stort och lite svårt att fatta att man skulle vara här och arbeta.
Förövrigt har NU idag haft utfrågning om de höga elpriserna, det var bra och tydligt och man kan konstatera att konkurrensen behöver öka. Idag har vi tre stora aktörer som har köp upp många av de små , klar det spelar roll. Vi har också mycket naturkraft som vind,skog och åker. Carina

Framtidshopp

Publicerad 2006-05-12 16:10:59 i Allmänt,

Efter att ha varit en hel dag på St Olog gymnasiet och fått vara med om ungdomens riksdag där ungdomarna under våren skrivit motioner som vi behandlade föst i utskott och sedan i kammardebatt precis som i riksdagen känner jag mig trygg in för framtiden.
Det är kloka ungdomar vi har som funderar över framtiden men också hur vi använder skattemedlen.
Känner särskilt att det känns bra när unga grabbar motiverar att vi inte ska höja studiebidraget mer just nu för det finns andra utgiftsområden som behöver det mer som äldreomsorg eller sjukvård.
Jag känner att när dessa unga männsikor ska ta över i beslutande församlingar så kommer de att fördela skattepengarna klokt. Carina

Ulv i fårakläder

Publicerad 2006-05-10 22:48:28 i Allmänt,

Tack Caroline för din synpunkt. Delar den helt och fullt
moderaternas politik är inget för den som inte är rik och vi är många som ställer oss frågan
Vem tror på dessa s.k. "nya moderater"
Det som ibaland känns lite extra kepigt är att de backar på många av sina förslag när vi kritiserar dem.
Nu senast var det om antalet ersättningsdagar vid vård av sjukt barn
-De hade gjort en felräkning sas det. Tänkt det tror inte jag på, jag tror det är mer att de är så sugna på makt så att när de känner av att förslagen inte är positiva bland allmänheten så drar de dem tillbaka.
Jag funderar över hur trovärdig man då blir.

Förövrigt har jag idag bl.a tjänstgjort  riksrevisionens styrelse (är ersättare där) och haft en träff inför min resa till New Orelans. Har även pratat med en man (Steve)från Missisippi (gick någorlunda med min engelska) inför resan.

Vi har även i kammaren idag under voteringen förlorat flera frågor om friskolor i såväl för som grundskola.Orsaken är att miljöpartiet röstar med borgarna i dessa frågor och det retar mig något makalöst. Vem vinner på att vi har fler friskolor inom förskolan. Jag tror inte det är barnen utan möjligtvis de som är ägare bakom. Det finns väl ingen som driver ett företag utan att göra det med vinstintresse.Carina

Arbetgivaravgifter är attraktivt

Publicerad 2006-05-09 18:27:29 i Allmänt,

Det verkar som att arbetsgivaravgifterna är attraktivt för borgarna att bolla med det handlar inte bara om att de tar pengar från löntagarna som jag skrev om här på bloggen förra veckan även småföretagarna får dra sitt strå till stacken.


Den samlade borgarpakten höjer arbetsgivaravgiften för småföretagen. Och sänker arbetsgivaravgiften för tjänsteföretagen. Det är deras förslag när  de presenterat sina alternativ till regeringens budget. Det innebär att borgarna tar pengar från småföretagarna och ger till stora tjänsteföretag som till exempel McDonalds.
Borgarpakten skriver i sin motion om de branscher som ska omfattas av den sänkta arbetsgivaravgiften. De mest sysselsättningsintensiva branscherna är bilservice, restauranger samt städföretag, men även mindre branscher så som astrologisk verksamhet, horoskop och spiritistisk verksamhet ska omfattas av sänkningen. Flerpartimotion Fredrik Reinfeldt m.fl. 2005/06-m924 sida 32

Ett mycket stort antal branscher kommer med borgarnas förslag att få höjd arbetsgivaravgift. Bland de tjänstebranscher som med borgarnas förslag kommer att få höjd arbetsgivaravgift finns hela transportsektorn, hotellnäringen och företag inom detaljbranschen (undantaget försäljning av reservdelar till motorcyklar, mopeder och skotrar). Därtill kommer samtliga företag inom industrin, byggsektorn, jordbruk, skogsbruk, jakt samt fiske att få höjd arbetsgivaravgift.

Detta föreslår borgarna men i debatten påstår de att det är vi Socialdemokrater som är företagarfientliga känns som om de kör med dubbelspel eller har de inte gjort några konsekvensanlyser på sina förslag utan bara hugget ur luften.

Förövrigt känns det underbart att sommaren är här och lite svårt att sitta inne och arbeta. Carina

Vår äntligen

Publicerad 2006-05-04 22:35:32 i Allmänt,

Äntligen är våren här. Just idag när talmannen ställt in dagens voteringar kommer våren på riktigt till Småland. Helt underbart att kunna vara ute utan att frysa och Kalle och jag har varit på årets första agillityträning.
Imorgon fredag ska jag på debatt på Grimslövs Folkhögskola och på lördag till Alvesta för en träff med blivade kommunfullmäktigeledamöter. Carina

Sänkt lön !

Publicerad 2006-05-03 13:59:33 i Allmänt,

När man hör och läser borgarnas förslag om sänkt arbetsgivaravgift för att förtag ska anställa fler.Det känns som om det är  stöld av löntagarnas pengar.
Det är ett löneutrymme löntagarna avstått ifrån (vilket är framförhandlat i ett historiskt perspektiv)
Så arbetgivaravgiften är en del av lönen.
Vart går då pengarna ?
Sjukförsäkring 8,8%
Efterlevnadspension 1;7%
Ålderspension 10,2%
Föräldraförsäkring 2,2%
Arbetskadeförsäkring 1,4%
Arbetsmarkand ex A-kassa 5,8%
Allmän löneavgift 2,7%

För att lyfta fram ett exempel så kan man säga att arbetsgivaravgiften för en LO medlem är 69 000 och det är de pengar som fördelas enligt ovan.
Detta handlar om vår gemensamma trygghet och om hur vi bygger samhället, tar man bort delar av vår trygghet och omfördelar till företagen.Vem tjänar på det ?

Valet är ditt

Carina

Borgarna och A-kassa

Publicerad 2006-05-02 20:55:49 i Allmänt,

Tänk att borgarna i sitt budgetförslag förslår sänkt a-kassa precis som om det finns fler jobb att söka då.
Förövrigt så måste jag skynda mig hem för jag ska få ett samtal från New Orelanse.Carina

Trotts regn

Publicerad 2006-05-01 23:29:34 i Allmänt,

Trotts ett ihärdigt regnande hela dagen så samlades vi till 1 majtåg och vandrade glatt tillsammans med
Älghults musikkår (som är beundrandsvärda)
Den fd Lenhovdbon Per-Olof Sjöö numer avtalssekreterare på Skogs och Träfacket höll ett bra anförande
så nu är det bara att ut i valrörelsen och argumentera.

Alla ska med så enkelt är det.

Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela