Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

GS

Publicerad 2009-05-19 15:31:35 i Allmänt,

Idag har jag varit på mynttorget tillsammans med mina kamrater från fd skogs och Träfacket och de nya kamraterna från grafikerna som bildat det nya fackförbundet GS.(kommer väl attta tid att lära sig det nya namnet)
Det var en härlig känsla att stå där tillsammans och demonstrera mot regeringens orättvisa politik. Det blir också lite extra när medlemmarna bildat en kör och också använder sången för budskap.Kulturen är ett viktigt redskap för att förmedla orättvisor .

Känner mig också lite extra när den nyvalda ordförande Per -Olof Sjöö entrar scenen.  Lenhovda killen,arbetkamraten från Elitfönster. Kul när det går bra för någon.

Nu måste bara fler kritiska röster höras om de orättvisor som delar samhället. för alla de som nu går ut i arbetslöshet
med försämringar i trygghetsystemen,få jobb att söka och kanske också har jobbat sen  de var 16 år.
Alla de måste få en chans och vi måste alla vara med och solidariskt bekosta redskapen för att de ska få en andra chans.  Carina

Gemensam EU-agenda för att möta arbetslösheten

Publicerad 2009-05-11 15:59:21 i Allmänt,

Som ledamot i EU-nämnden så deltar jag i Cosac-konferensen i Prag. Idag har jag haft två debattinlägg där jag har tagit upp hur viktigt det är att synliggöra hur den enskilda människan drabbas av finanskrisen. Vi har en internationell finanskris som det krävs kraftiga åtgärder för att bekämpa. Nu är det dags att EU tar nästa steg i denna svåra situation och synliggör hur den enskilda människan drabbas av krisen. Jag har därför deltagit i två debatter mot den tjeckiske finansmininstern och den tjeckiske EU-kommissionären. I mina inlägg så tog jag upp behovet av att EU vidtar åtgärder för de som nu drabbas av arbetslöshet i finanskrisens fotspår. Det behövs en gemensam agenda för att möta jobbkrisen.

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela