Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

GS

Publicerad 2009-05-19 15:31:35 i Allmänt,

Idag har jag varit på mynttorget tillsammans med mina kamrater från fd skogs och Träfacket och de nya kamraterna från grafikerna som bildat det nya fackförbundet GS.(kommer väl attta tid att lära sig det nya namnet)
Det var en härlig känsla att stå där tillsammans och demonstrera mot regeringens orättvisa politik. Det blir också lite extra när medlemmarna bildat en kör och också använder sången för budskap.Kulturen är ett viktigt redskap för att förmedla orättvisor .

Känner mig också lite extra när den nyvalda ordförande Per -Olof Sjöö entrar scenen.  Lenhovda killen,arbetkamraten från Elitfönster. Kul när det går bra för någon.

Nu måste bara fler kritiska röster höras om de orättvisor som delar samhället. för alla de som nu går ut i arbetslöshet
med försämringar i trygghetsystemen,få jobb att söka och kanske också har jobbat sen  de var 16 år.
Alla de måste få en chans och vi måste alla vara med och solidariskt bekosta redskapen för att de ska få en andra chans.  Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-05-25 00:00:59

Tyvärr bryr sig folk inte längre. Solidaritet är ett begrepp som inte många klarar av att förstå eller för den delen hantera eller acceptera.



Det positiva med finanskrisen är att de värderingar som vi trodde man var tvungen att kämpa för kommer att bli självklara! Att ta hand om våra närmaste, inklusive grannar o de man bryr sig om kommer att betyda mer än vi någonsin kan förstå i denna stund. Ordet medmänniska kommer få en helt ny innebörd framöver. Den vändning som det talas om i finanskrisen är bara lugnet före stormen. Vi befinner oss just nu i stormens öga. Människor borde förbereda sig för vad som komma skall. Framförallt sluta ta lån, krediter och ifrågasätta banker och finansinstitut för att inte tala om alla s.k. experter som missar att vi står inför en omvälvande förändring i mänsklighetens historia. För att ge dig ett exempel på hur omvälvande allt det jag skriver om är skulle jag vilja flagga för att begreppet "pengar" kommer få en helt annan innebörd. Man får gå tillbaka till 20-talet för att hitta paralleller till vad vi kommer uppleva. Till detta kommer alla stimulansåtgärder som är HELT VERKNINGSLÖSA på grund av flera faktorer, jag kan nämna tre:



1. Manipulationen av marknaderna, vilka fungerar kontraproduktivt mot stimulansåtgärderna

2. Sedeltryckning som kommer spä på en global inflation

3. En global nedgång som inte kan påverkas av enstaka länders insatser oavsett belopp



Jag har följt marknaderna under snart ett års tid och kan lova dig att vi har många obehagliga upplevelser framför oss. Det pågår en grov manipulation av börserna och marknaderna. När vanliga människor uppmanas satsa på aktier så håller eliten på att sälja sina innehav. De som jobbar inom finansbranschen är medvetna om en stundande kollaps och flyr nu sina ställningar.



Håll andan för det blir en obehaglig tur, liksom en berg-o-dal-bana kommer hisnande händelser att äga rum snart. Det börjar i USA och Storbritannien och kommer sprida sig som en löpeld på börsgolven.



Slutligen vill jag höja ett utropstecken för svenska medier som är så bristfälliga i sin rapportering. Som jag skrivit tidigare har jag följt utländska medier och det är nu uppenbart att det pågår en censur. Medier är noga med vem dom låter får tid i rutan eller i spalterna. Det handlar om inte att återge relevant fakta utan det handlar om att ge skenet av en annan verklighet, till vems fördel vet jag ej men det är uppenbart att det pågår filtrering av nyheter.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela