Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Måndag i juli

Publicerad 2007-07-30 12:06:43 i Allmänt,

Att vakna den sista måndagsmorgonen i Juli och det fortfarande är mulet och regnet hänger i luften även om solen tittar fram då och då så känner jag
-Nä ,nu räcker det
jag längtar efter solen.

Har nu börjat arbeta lite smått mest med brev och inläsning och planering inför hösten.
ska förövrigt i eftermiddag (om det inte regnar) sköta om våra rosor lite.Carina

Läsa och shoppa

Publicerad 2007-07-24 20:51:46 i Allmänt,

I denna sommartid med mest regnväder så får man läsa,spela spel (jag vann över gubben igårkväll i plump)baka bröd och besöka butiker.
Igår var vi på IKEA i Kalmar där såg man tydligt att det finns mycket turister i denna regionen och när de inte kan sola och bada är IKEA ett alternativ.
När vi lite senare var på OBS så råkade vi få se en ganska ung man halsa en vinflaska (systembolaget ligger intill) vilket berörde oss illa på flera olika sätt, inte minst med tanke på att bredvid satt en ung kvinna med barnvagn.

Jag som precis läst Susanna Alakoski:s bok Svinalängorna kunde inte låta bli att fundera över är det den vardagen som väntar den unga kvinnan och barnet.
Men man kan inte gå fram till främmande människor och varna dem för framtiden,det skulle förmodligen inte funka, tyvärr.Carina

Oväder

Publicerad 2007-07-22 23:12:30 i Allmänt,

Vilket väder,regn och storm tur man inte är på cykelsemester och ska bo i tält.
Jag tänker på alla de som driver företag och är beroende av bra väder
 som exempelvis de som driver campingplatser. Över en cykel går det säkert ihop sig
men har man ett nystartat företag inom turitnäringen kan det vara knepigt.

Andra som är drabbade är de som bor i områden där det är och har varit översvämmningar
tufft tror jag rent psykiskt när inte hemmet funkar.

Men efter regn kommer solsken säg det , så vi får väl tro att vädret och sommarn kommer tillbaka.Carina

Scouter

Publicerad 2007-07-19 23:06:39 i Allmänt,

Idag har jag medverkat på scoutlägret i Kristianstad , vi var tre riksdagsledamöter som hade demokrativerkstad. Kul och lärorikt att få vara tillsammans med unga och lyssna på deras argument i olika frågor.
Det är också fassionerande att gå runt på lägret och se de olika byarnas uppbyggnad men också hur ett helt samhälle i samhället fungerar. I Uppvidinge där jag bor är det ca 9500 invånare och på lägret var det mer än dubbelt så många. För att det ska fungera har förmodligen många idiella krafter lags ned och mycket erfarenhet genom åren används. Jag känner stor beundrar för alla de som jobbar i olika folkrörelsen.Carina

Bra i Lissabon

Publicerad 2007-07-15 22:42:26 i Allmänt,

Allt var bra i Lissabon. Dels EU-nämndernas planeringsmöte och det gläder mig att Portugal vill öka det internationella arbetet under sin tid som ordförandeland.

Lissabon är också en vacker stad med god mat och dryck,jag funderar över att semestra där framöver.

Förövrigt så har äntligen sommarvärmen kommit tillbaka ,skönt att ligga i hängmattan.Carina

Lissabon

Publicerad 2007-07-09 07:11:04 i Allmänt,

Är nu på morgonen på väg till Lissabon ska tillsammans med EU-nämndens ordförande.
Vi ska där diskutera vilka frågor Portugal tänker driva som ordförandeland och EU:s framtidsbudget.Carina

Stora bokstäver

Publicerad 2007-07-05 20:27:19 i Allmänt,

Till Arne som har pekat på problemet att läsa text med små bokstäver .
Jag ska försöka ändra på det när jag hittar var man ändrar textstorlek.Carina

Semester och sjuka barn !

Publicerad 2007-07-05 20:20:04 i Allmänt,

Har nu varit ledig några dagar,hunnit städa sommarhuset , bakat bröd och bara njutit.
Har en stor posthög som ligger här och väntar men tänker att den hinns nog med är nog inget som hastar när de flesta har semester.
Härom dagen föreslog folkpartiet att fler än anhöriga skulle kunna vårda sjuka barn så föräldrarna kan jobba.
Är kanske inget fel på förslaget i sig men tänker
-Hur många föräldrar vill lämna sina barn till någon främmande människa när barnet är sjukt.
När jag själv som vuxen är sjuk  vill jag inte träffa okända .Vid de tillfällena är det familjen man vill ha i sin närhet.
Tror inte det är någon skillnad på att vara liten eller stor när man är sjuk  (möjligtvis är det ännu värre när man är liten) med vilka man vill ha i sin närhet.

Förövrigt skriver jag inte så ofta på bloggen nu på sommaren.Försöker vara ganska ledig.Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela