Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Jag kan, jag vill, jag törs

Publicerad 2009-07-17 15:30:43 i Allmänt,

För att kunna driva företag måste man ha en känsla för det man håller på med - och ge järnet. Under Almedalsveckan träffade jag en sådan person, Elias Eldenblom heter han.

Han är en av alla invandrare som kom till Sverige och inte fick jobb inom det som han utbildat sig till. Han är också en av alla dem som har valt att starta eget då den svenska arbetsmarknaden inte har något jobb att erbjuda. När man lyssnar på Elias kamp för sitt företag så blir det så tydligt. Allting går bara man själv tror på det man gör.

Att starta och driva företag är inte alltid enkelt, oavsett med vilken hudfärg du föds med, eller vilket språk som är ditt modersmål, men det viktigaste är ändå att du får möjligheten till rätt kunskap om villkoren.

Alla bär vi med oss erfarenheter utifrån vad vi lärt och mött i vår vardag. Har vi då inte från svenska samhället informerat om att det inte är ok att "anställa sina släktingar från hemlandet" så betraktas det som svart arbetskraft - vi har ju "den svenska modellen" d v s våra kollektivavtal.

Hur ska man kunna veta det om ingen har informerat? Ibland tar vi svenskfödda saker för givet att även andra känner till.

Att jobba med mentorskap och rådgivning till invandrarföretagare tror jag kommer höja tillväxten i Sverige, kunskap ökar förtroendet för det jag håller på med och då vågar man mer. Kanske att ge sig ut på exportmarknaden där Sverige måste ta marknadsandelar.

Vad gäller exportmarknaden så måste vi snarast ta tillvara all den kompetens alla svenskar med invandrarbakgrund har. Tänk vilka exportambassadörer, tänk vilka kontaktnät det finns i varje invandrares hemland, som vi inte tar tillvara.


Skulle också vilja utmana regeringen till att införa ett generationsväxlingsprogram för invandrare.

Vi har idag allt för många småföretagare inte minst i Småland där jag bor, som snart ska gå i pension, de har ingen dotter eller son som tar över eller någon som vill köpa företaget det kan många gånger handla om ett hantverksföretag. I stället för att det ska läggas ner och försvinna, då kunder inte saknas skulle staten med enkla medel kunna stödja att invandrare i våra förorter främst i storstäderna får möjlighet att ta över ett sådant företag. Vi har inte bara i glesbygden företag som håller på att försvinna vi har gått om bostäder också. Så en familj från en förort någonstans skulle kunna finna både arbete och bostad samt en ökad integrering i Svenska samhället med ett generationsväxlingsprogram där rådgivning och kontaktnät blandas med lite utbildning vid behov.

Jag tror på människan och alla människors lika värde därför ska alla oavsett ursprung få samma möjlighet i vårt land, några ska inte bli nekade jobb eller investeringskapital bara för de inte talar flytande svenska eller har en annan hudfärg.

Sol,vind och vatten

Publicerad 2009-07-17 10:50:20 i Allmänt,

Det sjöng Ted Gärdestad om ,och Gessle  sjunger juni,juli ,aug är det bästa som jag vet.
Jag känner hur kroppen återhämtar sig,man orkar inget göra när det är så pass varmt och man kan behöva göra ingenting för att orka med hela överiga arbetsåret.
Jag delar dessa två ovannämnda sett att se på sommar och sol, och njuter av varje timme.

Njöt också igår när familjen var och åt på Borgholms hotell där Karin Fransson komponerar (på tal om konstnärer)
menyerna. En fantastisk måltid både i smak men också vacker, vi äter även med ögenen.
Som extra piff för en Ledin diggare som undertecknad så intog även hans familj med vänner sin middag där.

Har även varit i veckan och tittat på Svensson Svensson i Krusenstjernska trädgården i Kalmar. Många roliga scener och att se live med kroppspråk som talar tydligt visar hur duktiga skådespelarna är. Gillar också slutet med man ska bli älskad för den man är, med sina fel och brister och det gäller väl oss alla.

Går nu ut igen i solen för precis som Ledin sjunger

Sommaren är kort.........

Materialval

Publicerad 2009-07-06 14:58:58 i Allmänt,

I Almedalen träffade jag också Betongindustrin och gjorde även betonghäckar. Kul kommer att passa bra i vår trädgård med fågelbadet i betong.

Tänk när man bygger hus,broar osv hur viktigt det är med materialval men också att man tänkt igenom innan vad man vill ha och hur länge det ska bevaras.
Jag är ju lite träskalle och älskar såväl trähus som broar ( i Norge har man många träbroar)
men för den skull tycker jag att alla material är spännande och inte minnst utifrån konstruktioner och dess hållbarhet
både i livscykeln och hållfasthet.

Många byggnader har träbalkar men är byggda av betong, (vad ögat ser) som i Gamla Stan i Stockholm
Det är bra tycker jag att blanda material. Man kan också tänka sig vad gäller utseendemässigt att man skulle blanda än mer typ Trä,betong,glas och aluminium.


Jag tror det är viktigt inför framtiden att vi pratar om våra olika material för husbyggande och då främst ur en livscykelaspekt. Carina

Att leva på lite

Publicerad 2009-07-06 11:23:42 i Allmänt,

I dessa semstertider då nästan 10% av deb arbetsföra befolkningen är arbetslös så är det allt för många barn som inte kommer att få så kul sommarlov. Att vara hemma i bostaden hela sommaren behöver inte i sig vara tråkigt eller dåligt på något sätt men att inte komma tillbaka till skolan med en upplevelse av något särskilt man gjort på lovet kan kännas
jobbigt och hämmande för många ungar.
Att som vuxen inte ha råd att ge ungarna en kul semster är ockås jobbigt och kan spä på den frustration man som förälder kan känna med att inte räcka till som i sin tur kan göra att man känner sig värdelös,vilket genererar att man mår ännu sämre och känner sig obetydlig. Det blir som en ond cirkel.

Att ständigt behöva snåla att inte ha råd med äns det viktigaste är en ständig källa till oro hos många vuxna
därför är regeringens politik så orättvis då det är den rikaste 10% som fått mest del av regeringens skattesänkningar medans de med små marginaler, arbetslösa bl.a fått ökade kostnader. Omvänd Robin Hood. Carina

Invandrare och entreprenörskap

Publicerad 2009-07-02 12:05:17 i Allmänt,

Medverkade igår på med mina ögen sett det bästa seminariet i Almedalen. IFS och Almi var arrangörer. Temat var invandrare och entreprenörskap.
Fick inledningsvis en utmäskt information om hur IFS arbetar både med rådgivning och mentorskap och sen kom årets nybyggare och berättade om sitt företag men också om vägen dit som inte alltid är så enkel.
För mig så visar det att om man vill och orkar hålla ut så kan man. Att tro på sig själv och det man tar för sig spelar också stor roll. Det spelar ingen roll vad du har för hudfärg eller vilket land du är född i drivkraften och behoven är de samma.

I Sverige måste vi bli bättre på att ta tillvara den kunskap som invandrare har med sig i bagaget men också använda den expempelvis för att nå nya marknader för att tillväxt och jobb.

Jag vill också att vi gör ett projekt med generationsskifte-företagande och Invadrare. Carina

Mona

Publicerad 2009-07-02 11:51:40 i Allmänt,

Igår höll Mona ett lysande tal här i Almedalen. Hon lyfte fram det som är viktigt i vardagen och ajg tänker då främst på orättvisorna som i dag växer i vårt samhälle. Arbetslösheten som växer och alla unga som står utanför men också diskrimineringen mot den äldre arbetskraften samt skattesänkningarna som bara gynnat de med tjockast plånböcker mest.(ca 10% av befolkningen)
Att mona också lyfte frågan om vår arbetsmiljö kändes särskilt viktigt i en tid då allt mer krav ställs på antällda och organisationen på arbetsplatserna allt mer slimmade. Om vi ska orka arbeta hela arbetslivet så måste vi ha en bra arbetdsmiljö det är Ao O och när allt fler röster tystnar på arbetsplatserna av rädsla att bli uppsagda måste vi stimmiulera arbetsmiljöarbetet och ställa krav. Att sen den borgliga regeringen tagit bort den samlade forkningen på arbetsmiljö visar bara allt för tydligt hur de ser på den frågan.

Till sist så gladde det mig särskilt att hon så tydligt lyfte upp kvinnors vardag och hur regeringens politik påverkar kvinnor särskilt med låga inkomster.Carina

ps)ev stavfel rättar jag till när jag kommer inomhus då jag nu sitter i solen och skriver förenar njutning med arbete)ds

Strandcafe och Gotland

Publicerad 2009-07-02 11:37:42 i Allmänt,

Sitter just nu vid ett strandcafe på Gotland havet är stilla väderat berfäkt som i Tomas Ledins Sommaren är kort.
Sittit här en stund med en kopp kaffe barnen leker i sanden och vattnet fåglarna kvittar lite känns lagom avkopplande.DÅ startar man helt plötsligt musiken. Kan då inte låta bli att undra (jag sitter straxt utanför Visby) vi behöver stillhet och tystnad ibland från all stress ofch alla ljud,och här mitt på förmiddagen fanns det.
Antingen har jag blivit för gammal (snart 50) eller så är förmånga idag uppvuxna i storstadens brus så man inte klarar av att enbart ha naturliga ljud. Carina


ps) Jag tänkte sitta här någon timme  och äta en enklare lunch innan jag går in till Visby och seminariumen (ska medverka 15.30) men går nog nu lite tidigare in till det pulserande Visby centrum)ds

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela