Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

- Mina barn, jag vill va med dom

Publicerad 2011-01-30 18:52:00 i Allmänt,

I torsdags 27 januari samlades vi parlamentariker runt om i EU  för att hedra men också för att vi aldrig får glömma de folkmord på judar som hände under andra världskriget.

Att få höra om de minnen de som upplevt förföljelsen men också  insidan från koncentrationslägren gör att man blir helt tagen utifrån HUR kan människor behandla varandra så illa. Hur kan någon tro att man äger rätten att göra så mot sin nästa.

Så här 70 år senare så pågår det fortfarande folkmord runt om i världen.

 

Citat ur minnet – Mina barn de är mina barn min familj jag vill vara med dom.

Nä sa  SS vakterna vid Auschwitz, mamma kommer sen hon får åka i bilen. Men hon kom aldrig ,de möttes inte mer hon gasades ihjäl.

 

  27 januari är samma dag som koncentrationslägret Auschwitz befriades för 66 år sedan – 1945.  I år är det 70 år sedan det öppnades, och vi kan se krafter i samhället idag med missnöje och  utanförskap som gör att partier som inte tror på alla människors lika värde sitter med i beslutande församlingar.

 

Vi måste alltid slå vakt om demokratin och den måste erövras varje dag.

  Förintelsens offer, får vi aldrig glömma.Carina

SALE

Publicerad 2011-01-25 20:46:38 i Allmänt,

Idag kan man läsa i allt fler butiker att det är Sale, undertecknad undrar vad det är för fel på vanlig svenska ?

Avser då REA, är priset nersatt så är det, man undra varför vi inte ska använda vårt eget språk

Förvisso är kanske ordet realisation ett låneord, men vi har ändock löst det som jag ser det med att använda ordet rea.

 

Så här i slutet på januari så är det många som lever på marginalen efter att i sin iver att glädja barn, fru ,make och vänner med julklappar ha köpt över budget. För de flesta är detta inte något större problem, då de har jobb och får lön nu i dagarna. Men för alla de som är utförsäkrade och redan lever på marginalen för dem är livet tufft.

 

Har man då också en elräkning att betala så gäller det att vända på slantarna.

 

Förövrigt retar undertecknad sig på senaste utskicket jag fått från ICA där jag handlar ibland.

De tycker inte jag handlar för tillräckligt hög summa i månaden. Man är väl inte lönsam antar jag. Kan bara konstatera

Sådan är kapitalismen……………

Så ser det ut i Renfeltds Sverige där klyftorna ökar,och han vill införa ytterligare ett jobbskatteavdrag.Carina

Märklig tid vi lever i

Publicerad 2011-01-05 14:38:55 i Allmänt,

Det händer saker i vårt Svenska välfärdssamhälle som undertecknad har svårt att både förstå och acceptera. I nyårshelgen frös en kvinna ihjäl i Kalmar, en 69 årig man som kom från sjukvården i taxi till sin bostad som ligger på landet blev sittande ute frysande hela natten.

Varje vecka får jag brev från mänskor som blir utförsäkrade och inte vet hur de ska klara sin vardag med mat för dagen och tak över huvudet.

Sverige är ett rikt land, vi har hög medelinkomst ,vi har goda tillgångar vad gäller råvaror som tillexempel mineraler, vi har gått om kapital men ytterst lite empati.

 

Vad har hänt med svenska folket som verkar sätta köp och sälj samhället före solidaritet ! Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela