Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Lite av varje

Publicerad 2006-09-28 22:25:35 i Allmänt,

Har kommit hem igen efter några dagar i Stockholm och även ett dygn i Ockelbo.
Det var kul att träffa partikamraterna igen, och också få möjlighet att prata om valet.

Förövrigt har jag varit i Ockelbo och Wij  trädgårdar vilken härlig upplevelse vackert naturligtvis men också ett fantastiskt projekt. Är lite imponerad av hur de arbetat inte minst med alla olika arbetsgrupper.

Det var ett bra exempel på social ekonomi.

Ikväll har vi haft styrelsemöte i AK och diskuterat konsekvenser av valet.Carina

Laddat batterierna

Publicerad 2006-09-25 21:43:06 i Allmänt,

Har nu haft lite egen tid till tankar och funderingar. Jag har också hunnit med ett par dagar i sommarhuset
känner mig nu utvilad och taggad inför mandatperioden.
Det finns så mycket orättvisor såväl i Sverige som i världen att jobba med ,inte minst när vi nu ska få en borerlig regering.

Idag har jag fikat med mina grannar som är i 85 -årsåldern och inte så pigga längre utan de behöver hjälp från samhället. De sa idag att de som klagar på sjuk och äldrevården vet inte vad de pratar om.
Tänk så mycket hjälp vi får nu och vad duktiga de är. Detta är en del av vad våra skattepengar används till
borgarnas lösning är att vi ska skapa alternativa lösningar det vill säga privatisera. Jag är inte så övertygad om att det är så många som vill driva privat ädrevård i glesbyggden. På det sättet kan hela vårt välfärdssystem raseras. Carina

ps)jag fick förnyat förtroende av väljarna (ds

Förlorade

Publicerad 2006-09-18 11:12:01 i Allmänt,

Vi förlorade valet och det känns tungt idag.
Varför kommer att analyseras och det kommer internt i partiet att diskuteras grundligt.

Väljarna tycker att Alliansen med moderaterna i spetsen har en bättre politik än oss och här därmed tackat nej till en lagstiftning om rätt till heltid och tandförsäkringsreform.

för mig är det mycket förvånande inte  minst utifrån kvinnligt perspektiv.

Nu får vi berabeta valförlusten och sedan ta nya tag för valseger 2010. Carina

Att känna sig trängd

Publicerad 2006-09-15 22:08:29 i Allmänt,

kalle staket

När vår hund Kalle var valp kände han sig ibland trängd och ville få ut mer av vår altan.
Då försökte han att genom den lilla glipa som fanns ta sig ut.

så känner jag att Alliansens politik är i ett nötskal. De talar om frihet för alla och ska lösa det med att alla medborgare ska få mer pengar i plånboken genom skattesänkningar och därtill lovar de mer pengar inom  alla områden som vård skola och omsorg.

Alla medborgare ska känna frihet och jag tror att genom att människor får möjlighet till egna val i vårt välfärdsamhälle med generella lösningar handlar om ekonomisk trygghet och rättvis fördelning på livschanser och förutsättningar att välja i livets olika skeden.
Alla ska ha rätt till ett arbete och också rätt till att utvecklas.

I den bild av framtiden som borgarna målar om framtiden i  Sverige upplever jag att alla som inte klarar att jobba till 100% är fuskare och ska därmed bestraffas med lägre ersättningar i våra trygghetsssystem.

I ett sådant land tror jag att männsiskor känner sig som Kalle gjorde som valp på altanen trängd.Carina





Det närmar sig

Publicerad 2006-09-14 22:09:52 i Allmänt,

Det börjar närma sig valdagen och allt fler man möter har både bestämmt sig och även varit och röstat.

Men en och annan känner fortfarande osäkerhet och tycker att det är svårt att bestämma sig när de lyssnar på de olika politiska partierna. Jag kan ha viss förståelse för det om man inte är så insatt i upplägget av den politiska debatten kan det ibalnd vara svårt att hänga med i alla turer.

Därför känner jag ibalnd att public service borde kanske än mer lyfta de olika politiska frågorna  mer som information och på ett enkelt språk. Därmed inte sagt utan att vi även ska ha debatter, men alla vi medborgare har olika förutsättningar att ta till oss den information vi får.Carina

Alla ska med

Publicerad 2006-09-13 22:34:15 i Allmänt,

Så här i slutet på valrörelsen träffar jag allt fler som säger att de redan röstat så det verkar vara många som använt möjligheten till förtida röstning.

Men jag träfffar också på de som inte bestämmt sig än och det är bra att föra samtal med dem om framtidens samhällsbygge.

Det som också är intressant är att när man är ute och möter människor hela dagarna så får man möjlighet att möta så många olika  medmännsikor och också olika levnadsöden.

Till Lisa/Lena vill jag säga att Vi socialdemkrater vill bygga ett samhälle där alla är med och det utifrån rätten till arbete. Sen händer det ibalnd saker i livet och då ska vi ha försäkringssystem som är generella  och till för alla enligt vår modell på arbetslinjen. I dessa system finns det vissa brister , dem vill vi förbättra, men vi för aldrig en politk för statestiken skull som du skiver utan för att varje mäniska ska få möjlighet att växa. Carina

Valtider

Publicerad 2006-09-12 23:27:49 i Allmänt,

När jag började blogga var mitt mål att skriva varje vardag, och särskilt nu under valrörelsen.
Med bästa vilja i världen så fixar jag inte det. Är man ute och valarbetar från morgon till kväll så räcker inte tiden riktigt till att också skriva ner sina tankar.

Idag har jag varit ute med fastighets på trevliga arbetsplatsbesök, jag känner mig lite previlegierad som får se så många olika arbetsplatser från innsidan. Jag lär mig nya saker varje dag.

Ikväll har jag  medverkat på ett seminarium om mäns våld mot kvinnor.
Det är en stor fråga med allt för många olösta svar kvar. Men dess fler vi är som beslyser frågan och ju fler kvinnor som vågar gå ut offentligt och prata om vad de upplevt och också hur de har orkat ta sig ur.
Ju närmare en bättre värld kommer vi. Men det är fortfarande allt för många kvinnor som varje vecka utsätts för våld och än värre dör varje år. Carina

Spännade dag och kväll

Publicerad 2006-09-07 22:57:12 i Allmänt,

Idag har jag hunnit med två bra arbetsplatsbesök fått mycket bra information om männsiskors vardag
och medverkat på Tallgården där globala föreningen hade möte .
Är faktisk för trött för att skriva ner mina funderingar. Tror det är viktigare att vila.Carina

Persson var bra

Publicerad 2006-09-06 22:54:36 i Allmänt,

Göran Persson var bra i TV4 :s ,Duellen (dumt namn förresten,det handlar om männsikors vardag inte något underhållning)
Göran pekade mycket tydligt på att det är två helt skilda samhälsbyggen mellan oss och moderaterna.
Vi vill fortsätta bygga enligt arbetslinjen och med generella lösningar där alla är med. Medans moderaterna(det är samma moderater idag som innan alliansen började bada i balja) vill bygga sitt samhälle på att individen själv finner sina lösningar.

Och där kan jag bara konstatera att i ett samhälle där den enskilde själv ska finna sina lösningar där kommer inte alla med. Där kommer storleken på plånboken och gener vad gäller te.x sjukdommar att påverka och även avgöra vilka försäkringar du som enskild får lösa. Exempelvis sjukförsäkring. Carina

Olika världar

Publicerad 2006-09-04 22:09:20 i Allmänt,

idag när jag satt i bilen mellan två arbetsplatsbesök hörde jag en intervju på P1 med en ung tjej som bott i Sverige i 18 månader ( om jag förstod rätt) är också osäker på från vilket land hon kom. (hörde inte från början)
Men det var en gripande intervju hon var född i ett flyktningläger hade tidigt fått lära sig livets olika vedemödor och hennes mamma hade avlidit när hon var 8 år,efter det hade livet blivit än mer jobbigt
när hennes pappa inte klarade av 4 små barn och jobb.
Hon sa att vi som var födda i ett land med välfärd och trygghet inte skulle klara en dag i flyktingllägret och med dess villkor och jag tvivlar inte en sekund på det.

Vi har det bra och ibland är det nyttigt att bli påminnd om det, jag tror vi alla behöver det lite ibland.Carina

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela