Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Att leva på lite

Publicerad 2009-07-06 11:23:42 i Allmänt,

I dessa semstertider då nästan 10% av deb arbetsföra befolkningen är arbetslös så är det allt för många barn som inte kommer att få så kul sommarlov. Att vara hemma i bostaden hela sommaren behöver inte i sig vara tråkigt eller dåligt på något sätt men att inte komma tillbaka till skolan med en upplevelse av något särskilt man gjort på lovet kan kännas
jobbigt och hämmande för många ungar.
Att som vuxen inte ha råd att ge ungarna en kul semster är ockås jobbigt och kan spä på den frustration man som förälder kan känna med att inte räcka till som i sin tur kan göra att man känner sig värdelös,vilket genererar att man mår ännu sämre och känner sig obetydlig. Det blir som en ond cirkel.

Att ständigt behöva snåla att inte ha råd med äns det viktigaste är en ständig källa till oro hos många vuxna
därför är regeringens politik så orättvis då det är den rikaste 10% som fått mest del av regeringens skattesänkningar medans de med små marginaler, arbetslösa bl.a fått ökade kostnader. Omvänd Robin Hood. Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-07-08 18:24:43

Bara för att belysa problematiken så har min familj redan dragit ner på prenumerationer, bantat/avslutat abonnemang och avslutat det mesta som har bindningstider. Detta till trots så har vi ändå en god ekonomi enligt mina mått så för oss ger det bara mer utrymme till annat eller att vi sparar.



Många har det onekligen svårt redan idag och man ska komma ihåg att vi inte riktigt vet vart vi är på väg (om ni inte vill lyssna på vad jag har att säga om detta). En sak ska man komma ihåg, fattigdom/rikedom definieras inte av vad man äger och har utan hur man lever sitt liv. Det finns så många saker man kan göra utan att behöva betala för mycket eller något alls. Sättet vi levt på de senaste 20-30 åren är slut. Det som väntar är omvälvande!



Därmed inte sagt att många ens har dom förutsättningarna. Jag vet själv hur det är att leva på existensminimum och ibland är gränsen nådd och man har helt enkelt inte pengar till mat och annat livsnödvändigt. Här är det tänkt att samhället ska stega in och hjälpa till men där har moderaterna byggt om lite och ändrat förutsättningarna. Socialbidragen ligger på samma nivå idag som det gjorde för 10-15 år sedan, det är åtminstone vad jag kan konstatera och då har hyrorna ändå gått upp med mer än 10% överlag (hyresrätter) enligt min uppskattning. Bidragstagare har målats upp som fuskare och myglare. Arbetslösa som en samhällsbörda och närmast en skam. Nu när vi är på väg in i en depression så ska man lyckas få folk motiverade att söka jobb samtidigt som företagen går på knäna och människor förlorar hus och hem.



Jag behöver inte säga mer, du vet vad jag tror om framtiden och den är inte ljus. Jag har försökt att få politiker och gemene man att förstå vad som är på väg att hända om länder, politiker och regeringar fortsätter på den valda vägen med stimulanser och s.k. interventioner. Jag har gett upp, människor vill inte förstå hur illa läget är. Jag har sedan förra sommaren fått min familj, mina vänner att förstå hur illa det är och hittills har dom tackat mig för att hjälpt dom förstå detta. Jag blir förvisso kallad pessimist av många men de som lyssnat är glada idag att dom lyssnat på mig och kallar mig för REALIST! Jag önskar bara att ni politiker tog samma ansvar. Jag är ledsen om jag drar alla över en kam men jag måste göra det eftersom jag inte ser någon debattera problematiken vi står inför på samma sätt som jag gör.



Människor måste vakna och förbereda sig. Om man är redo för sämre tider, vet vad livet betyder och håller sin familj, vänner och bekanta kära och bara ser till sitt eget hus så kan många klara sig fint. Men om samhället fortfarande ska vara baserat på konsumtion, inbillningen att mer av allt är bättre. Och belåna sig upp till halsen (och mer därtill) Ja då blir det en hård och brutal verklighet.



Slutligen vill jag bara länka till en intervju och återknyta till vad jag tidigare kommenterat om CBGA-avtalet där ett antal centralbanker sålt ut en massa guld under en 5-års period. Rekommenderar starkt att alla tittar vad denna personen har att säga om manipulationerna på världsmarknaden.



Länk : Douglas_Allthatglittersis_gold.html" rel="nofollow">http://www.russiatoday.com/Business/2009-03-27/AdrianDouglas_Allthatglittersis_gold.html



Må väl!

Postat av: MFC

Publicerad 2009-07-08 18:32:43

Ser att länken jag infogade "görs om" till en ogiltig länk men om du kopierar (ctrl + C) och klistrar in länken i adressfältet så funkar det. Alternativt så funkar den andra länken finfint, infogar den som URL i detta inlägg också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela