Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Nu sitter de snart där

Publicerad 2014-06-26 07:26:51 i Allmänt, Carina Adolfsson Elgestam, TV, arbete, dinröst, elever, familj, företagare, kläder, personal, politik, skola, utbildning,

Igår kom de hit till Stockholm alla våra socialdemokratiska riksdagskandidaterna som idag inte är ledamöter. Alla bär de sannolikt på drömmen att få bli riksdagsledamöter. 
Några av dem är nya kandidater , andra har säkert varit med tidigare. 
Det jag tror ändock förenar dem nu på morgonen när de har vaknat efter en intensiv dag igår. -Vad  gör jag här? Kan jag lära mig detta ? 
Hur funkar ....., spännande, O, vad bra hen talade, Vilket utskott är mest intressant , med andra ord många nya intryck ska bearbetas. 
Snart sitter de i andra kalmarsalen igen och får mer sig än mer kunskap, för att vara redo som nya ledamöter. 

Själv har jag nu efter 16 år packat ner det mesta i min lägenhet och ska straxt gå till riksdagen och packa det sista på kontoret. 
Dock minns jag kandidatdagarna från 1998 mycket tydligt, särskilt känslan av min okunskap, avsaknaden av nätverk när man inte hade varit med i SSU eller varit kommunalråd, landstingsråd. 
Känslan av spänning, framtid, drömmar. 
Den ena dagen körde jag truck på Elitfönster, för att nästa dag kliva in i riksdagshuset. Klart det var flera månader av " förvirring" om hur allt funkar och hur man ska hitta. 
Så hav förtröstan alla riksdagskandidaterna hur mäktigt allt än låter, så lär man sig, dock tar det lite tid, som det gör för alla som är nya. 

En sak är säker arbetet i riksdagen är inte likt något annat, och lyssna och lär av de med erfarenhet. 

Själv har jag idag nya drömmar om framtiden. wow.normaadolfsson.blogspot.se 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela