Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Början och slutet

Publicerad 2014-06-17 11:47:53 i Allmänt, arbete, familj, fred, företagande, personal, politik, skola, utbildning,

I dessa dagar kommer många minnen fram från mina snart 16 år i riksdagen. Nu har jag med mina kolleger från näringsutskottets S-grupp besökt Huvudstadsregionen Öresund. Att lyssna in om behov av mer gemensamt samarbete mellan Danmark och Sverige visar att vi kan få till ökad tillväxt om vi gör rätt. Att ständigt jobba med gränshinder, forskning och innovationer tillsammans ger styrka. 
Att besöka Nordiska rådet visar än tydligare att samarbete ger styrka. Här finns mycket kvar att utveckla. Glädjande är att man jobbar med utveckling av nordiska rådet. Inte minst att det ska gå fortare från förslag från folkligt vald ledamot till beslut i ministerrådet .Tänker vidare vi behöver bygga en triangel Öresundsområdet-Stockholm-Oslo. Där alla parter har lika värde, då kan vi stå starka mot global konkurrens i vårt lilla Norden. 


Resan med bil över fina Öresundsbron fick mig att minnas en av mina första resor med bostadsutskottet till just Malmö -Köpenhamn. Vi besökte bron som precis var klar, men ännu ej invigd. Vi besökte även Köpenhamn och fick se och lära mycket om bostäder i Köpenhamn. Då var mycket av beståndet i dåligt skick. Då fanns planer på förändring och förbättring. Idag har de kommit långt och det ser annorlunda ut. 
Känns lite som att påsen knyts ihop såhär i slutet av min riksdagsperiod. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela