Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Möte jag minns

Publicerad 2014-02-13 23:21:58 i Allmänt, Carina Adolfsson Elgestam, TV, barn, coach, familj, lärare, personal, politik, skola, utbildning,

Sitter och tittar på ett program som just börjar på SVT. Mitt intresse frångas av

-är det inte gamla bilder från Öland, säger jag till maken?

Mobilen ringer , det är pappa
- tittar ni på tv , det är från Glömminge, jag var klasskamrat med hennes bror. 
Tittar intresserat vidare.
Det handlar om Inger Svensson Sveriges första prästvigda kvinna. Intressant och tragisk historia. 
Säger till maken
- minns mitt första kyrkobesök där en kvinnlig präst deltog.
- det var i Älghults kyrka. 
Några minuter senare kommer en bekant kyrka med i filmen och därefter flera bekanta ansikten i TV rutan.
Med detta kan jag denna afton konstatera att mitt första möte med en kvinnlig präst var Inger, minns det så tydligt, inte för vad hon sa, utan för rösten, det var annorlunda med en kvinnlig stämma och minns än idag min tanke, vad bråkar de om alla gubbarna är väl inget fel på detta. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela