Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

En smed o en 100 åring

Publicerad 2014-02-18 09:10:29 i Allmänt, Carina Adolfsson Elgestam, arbete, coach, familj, företagande, företagare, jobb, näringsliv, personal, politik, skola, utbildning,

Träffade en smed igår med en trevlig inställning till såväl företagandet som livet. Var på företagarbesök och fick information om vardagen för ett mindre företag. 
Att ta bott sjuklöneansvaret för företagen är det viktigaste enligt honom, jag är beredd hålla med. Lite av A o O för att våga anställa. Förövrigt vinn vinn då många anställda har allt för hög sjuknärvaro.

Att hitta personal med rätt kunskap är en akilleshäl då arbetet på företaget handlar om så många olika moment. 
Att då vända sig till arbetsförmedlingen är ett dilemma. De gör vad de ska men problemet blir om jag som företagare kontaktar arbetsförmedlingen får jag flera hundra ansökningar,
-Det har jag inte tid med, då får det vara. Lyssnar istället av andra i mina olika nätverk för hitta personal. 
Så ska det inte vara som jag ser det. Arbetsförmedlingen ska förmedla jobb, inte ge arbetsgivare problem.

På eftermiddagen besökte jag Attendos äldreboende i Växjö. 
Intressant ta del av deras sätt att arbeta med såväl de äldre som personal. Känslan av Vi är bevakade av alla kändes tydligt. 
Vid rundvandringen träffade vi på en kvinna som verkade pigg för sin ålder. Född 1913  inflyttad från Malmö och trivdes utmärkt. 
Funderar förövrigt efter besöket, varför pratar vi så lite om det naturliga åldrandet?

På tal om inställning till livet, det går alltid att lösa, så var mottot hos smeden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela