Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Tv-sändningarna från vinter-OS i Ryssland

Publicerad 2013-11-13 08:58:50 i Allmänt, Carina Adolfsson Elgestam, TV, barn, bostäder, fotboll, idrott,

Nu har jag fått svar på min fråga till statsrådet läs det här nedan.
 
Får väl invänta fredag och se vad som händer
 

Carina Adolfsson Elgestam har frågat mig vad jag avser att göra för att så många medborgare som möjligt ska kunna ta del av tv-sändningarna från vinter-OS i Ryssland.

 

Bakgrunden till Adolfsson Elgestams fråga är att MTG köpt rättigheterna till tv-sändningarna av vinter-OS i Sotji 2014.

 

Det är IOK (Internationella olympiska kommittén) som sålt rättigheterna till tv-sändningarna av vinter-OS 2014 och som anger villkoren för dessa sändningar. Regeringen varken kan eller fårpåverkadessa villkor eller över huvud taget hur MTG och Viasat bedriver sina sändningar.Enligt MTG kommer sändningarna från vinter-OS 2014 att ske i TV3 och TV10, i Viasats kanaler och genom online-tjänsten Viaplay.

 

Adolfsson Elgestam nämner också frågan om en eventuell evenemangslista. Regeringen har gett Myndigheten för radio och tv i uppdrag att analysera och lämna förslag till hur en evenemangslista kan utformas. Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2013.

 

En eventuell evenemangslista måste vara förenlig med EU-rätten och godkännas av Europeiska kommissionen.

 

Stockholm den 13 november 2013

 

 

Lena Adelsohn Liljeroth

 
 

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela