Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Veteranbilar i framtiden

Publicerad 2013-06-14 12:39:00 i Allmänt,

Har idag dragit tillbaka min interpellation om veteranbilar som jag lämnat in och ställt fråga om till miljöministern. Jag lämnade in den 30 maj och svar skulle komma senast 15 juni och jag fick alternativ 27 juni, då jag inte kan, så meddelade departementet 22 augusti som svars dag, nästan två halv månad senare. Det är inte ok. Särskilt med tanke på att ministern Ek var i kammaren i tisdags 11 juni och borde kunnat lämnat svar då, och då hade det varit i tid enligt reglerna. Nonchalant som jag ser det. Men då får man vara fiffig så därav tillbaka dragen och i stället en skriftlig fråga inlämnad idag före kl 10. Det svaret ska vara hos mig på onsdag före 12.00. Utifrån det blir det en ny IP till hösten och det nya riksmötet.

Min skriftliga fråga till miljöminster Lena Ek (C): 

Motorhistoriska hobbyn är en stor folkrörelse. Enbart Motorhistoriska Riksförbundet har ca 100 000 medlemmar. Genom att ta hand om bilar i högst varierande skick och restaurera dem blir bilarna återanvända. Ibland behöver man använda sig av så kallade reservdelsbilar för att få tag på reservdelar 

Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram rapporten Uttjänta bilar och miljön (juni 2011) där man presenterar förslag om hur omhändertagande av uttjänta bilar och bildelar kan förbättras samt hur man kan komma åt problemet med illegala bilskrotar. 

Ett problem med rapporten är att den inte alls tar hänsyn till eller tar upp gränsdragningen gentemot den hobbyverksamhet som många ägnar sig åt när de restaurerar veteranbilar. Bland åtgärderna finns förslag som i värsta fall skulle kunna innebära att det kan bli brottsligt att ta emot och demontera en bil för att kunna återanvända reservdelar. Anledningen är att kommunerna i dag inte kan skilja på yrkesmässig verksamhet och ren hobbyverksamhet.

Veteranbilar är uppskattat inslag i trafiken, och utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag och det är därför viktigt att verksamheten kan fortsätta att bevaras.

Vad avser miljöministern att vidta för åtgärder så att veteranbilsentusiasterna även fortsättningsvis kan lagra reservdelar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela