Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Alla människors lika värde

Publicerad 2012-11-15 09:51:00 i

Vi socialdemokrater har en ideologi som står för alla människors lika värde. För mig blir det lite som i sången jag lärde mig som barn."Både röd och vit och svart gör det samma har han sagt" oavsett i vilket land du är född oavsett vilken hudfärg eller sexuell läggning så gör det ont när någon slår. Alla vill bli älskade, alla gråter när man mist en nära. Att vi här i vårt land har ett mångårig ( hundratals år) öppet samhälle där vi tycker att folk med annan bakgrund bidrar till samhällsutvecklingen och är en del av dagens tillväxt och välfärd. Att vi också är öppna till vår nästa som är förföljda eller lever i krigsländer är också en del av solidaritet och alla människors lika värde. Att fly från sitt land är inget lätt beslut. Mot bakgrund av det står jag fortfarande undrande till viss del om vad det är som gör att så många medborgare la sin röst på Sverigedemokraterna. Är alla de väljarna lika rasistiska? Går de också ut och behandlar sin nästa likt Expressens film visar? När jag tänker på att i min valkrets Lenhovda fick Sverigedemokraterna mer än 10% av rösterna. Det vill säga vad tionde person jag möter utanför Konsum och Ica har samma inställning till saker i samhället som nu Ekeroth och Almqvist visar upp. Knappt man vågar gå ut när jag tänker på det. Att en person som är rättspolitiskt ansvarig själv är med och uppviglar brott och därtill filmar säger en del om människosyn.

Här är en länk till filmen på expressen 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela