Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Vem vill bli politiker

Publicerad 2011-11-10 09:11:31 i Allmänt,

Det finns dagar undertecknad upplever att det pågår en hetsjakt på politiker på alla nivåer.

Det är precis som om vi är allas villebråd och man kan säga mer eller mindre kränkande saker. Det som särskilt uppmärksammas är våra förmåner.

Klart vi som är heltidspolitiker i riksdag ,kommun eller landtingsnivå har vissa förmåner

Och det är också klart de ska granskas så vi inte roffar åt oss. Men vi måste också ha vissa avtal då politiker avstår från sitt arbete till förmån att vara folkvald. ( det är inget vanligt lönearbete utan just ett förtroendeuppdrag ) Om vi inte hade det VEM eller vilka skulle då vilja, våga ta steget och avstå från lön ,och arbetskarriär ?

 Hör aldrig i debatten ett ord om detta eller vad det betyder för demokratin att vi har folkvalda från olika samhällsklasser och med olika yrkesbakgrund.

 Hör heller aldrig ett ord i debatten om alla fritidspolitiker som har uppdrag i kommuner och landsting och avsätter såväl fritid som arbetstid för sina politiska idéer.

Att de förlorar semesterdagar och semesterersättning, tappar i inkomst, får mindre pension osv.

 Handen på hjärtat om man varit politiker på heltid kanske i 10-15-20 år VEM  eller vilken arbetsgivare vill anställa den personen. Lek med tanken att personen är mellan 55-62.

 Vi vet att redan idag är många arbetsgivare  är måttligt intresserade av att anställa personer i dessa åldergrupper. Eller tänk tanken en lärare som inte undervisat på 15 år hur lätt är det att bara kliva in i klassrummet som om inget hänt.

 De som vågar ta klivet och bli politiker gör inte det för ersättningarnas skull, vågar undertecknad påstå,utan för att man drivs av en längtan av att påverka,och få makt och inflytande i politiken. Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2011-11-10 12:24:29

Jag är ledsen Carina men jag håller inte med. Kom ner till jorden säger jag bara. De jag pratar med säger alla att ni politiker (ja, inkl sossar) har tappat kontakten med verkligheten. Jag kan tänka mig att man har fått stånga sig blodig i olika frågor för att komma så långt som du men samtidigt tror jag inte att ni har några problem att hitta jobb. Det finns alltid något fack ni kan stoppas in i (ursäkta uttrycket) när ni fullgjort ert förtroendeuppdrag. Jag har då inte sett många arbetslösa politiker och då känner jag ändå en hel del.



Försök inte att bortförklara era förmånliga avtal. Ni förtjänar inte dom. Det ska vara spel på lika villkor, välkommen till vår verklighet om ni vågar...

Postat av: Carina

Publicerad 2011-12-16 14:15:12

Jag delar inte din,lätt att tycka politiker har förmånliga avtal vi inte förtjänar, på den grunden får vi också de politiker vi förtjänar. Jag är djup oroad av hur rekryteringen inmför framtiden ser ut,köerna till förtroendeuppdrag från alla samhällsklasser är inte lång snarare från proffspolitiker. Vem tror du anställer en 55 årig socialdemokratisk kvinna, vi vet att redan runt 48-49 års ålder tycker många arbetsgivare man är pase. Tänk också att det måste finnas någon form av trygghet hur ska man annars våga ta steget. Förövrigt är ingen politiker på grund av förmånliga avtal utan för man brinner för att påverka samhällsbygget.

Postat av: MFC

Publicerad 2012-01-20 22:02:21

Jag har själv kämpat och engagerat mig politiskt men mitt intresse svalnade när verklighetsförankringen hos många av de lokala politikerna var lika med noll. De hade varit politiker så länge så de insåg inte hur det var att vara "vanlig" och vägrade lyssna på synpunkter. Man märker också hur viktigt det är att klia varandra i ryggen. I ett sant demokratiskt samhälle så väger allas åsikter lika tungt, inte bara de som delar bastu tillsammans.



Allting jag sa skulle hända för 2-3 år sedan har utspelat sig precis som jag sagt. Finanskris, avveckling av demokratin och den svenska politikens förfall. Jag har mailat och bloggar och försökt påverka men jag märker att man måste tillhöra "er" för att ni ens ska bry er. Visst, ni svarar på mail och bloggkommentarer men hur många går längre än så.



Trevlig helg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela