Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Obama

Publicerad 2009-01-20 19:11:19 i Allmänt,

Nu har vi precis fått vara med om ett historiskt ögonblick. Obama som svart har nyss svurit presidenteden i USA.
Det är viktigt för oss alla runt om i hela världen,ingen ska bli diskriminerad på grund av hudfärg. Det känns som det inte är så länge sedan svarta inte fick åka på samma buss som vita. Eller som när jag var i Kapstaden på ett museum över distrikt 5 (tror jag det hette) så fanns det en parkbänk som hade en skylt "endast för vita" skrämmande att se och svårt att förstå att människor behandlar varandra på det sättet och tror att man är förmer än någon annan.

Rätt som jag nyligen varit i Bolivia där ursprungsbefolkningen varit förföljd länge känns det än mer viktigt med förebild,som jag tror att Obama kan bli för många som idag är förföljda på grund av hudfärg eller folkslag.
Det finns hopp för alla människors lika värde

eller som i sången jag lärde mig i första klass.
- Både röd och vit och svart gör det samma har han sagt jesus älskar alla barnen på vår jord.

 Den  textraden gjorde att jag mycket funderade över innebörden , var glad att jag var född i Sverige (vi hade inte svält som i Biaffra) och på så sätt kom fram till att alla människor har lika värde. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela