Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Maud Olofsson respekterar inte Riksdagen

Publicerad 2009-04-22 08:24:45 i Allmänt,

Jag har haft eller skulle ha en interpellationsdebatt med Maud Olofsson ang Vattenfall och dess framtid såväl ägandet som om de ska få förtydligat ägardirektiv om att vara ledande i omställningen till ett hållbart samhälle.
Riksdagens arbete på tisdag är så att vid 13.30 startar interpellationsdebatter som fortgår fram till alla är debatterade
vilket inte är ovanligt att det tar fram till 21-22.00 på kvällen. Det är ett uppehåll mellan 16.00-18.00 för partiernas gruppmöten.

Min interpellation om Vattenfall kom upp ca 15.45 (en IP tar ca 20 min) och det var en talare till anmäld.
Talmannen frågade då kammaren om vi skulle påbörja debatten före uppehållet eller ej. Undertecknade tyckte efter ett snabbt övervägande att det var ok,även om debatten skulle bli avbruten och återupptas kl.18.00.

Tänkte att det är många debatter kvar och att det är slöseri med tid att kammaren bryter redan 15 minuter tidigare.
Vad händer då? Näringsministern läser upp sitt svar, undertecknad och Per Bolund har var sitt inlägg och därefter bryter talmannen debatten för gruppmötesuppehåll.
DÅ meddelar Maud Olofsson Jag kommer inte tillbaka, har ett möte. Detta meddelar talmannen kammaren, vilket jag inte tycker är ok. Att ministern tycker det är trist att vänta för att avsluta en debatt är en sak, men vilken respekt har ministern och Maud Olofsson för riksdagen när hon struntar i debatten ?

Det som nu helt missades var ju Mauds svar på mitt och Bolynds debattinlägg utifrån det svar hon lämnat kammaren som förövrigt var tunt i förhållande till frågorna och frågornas vikt för framtiden.

En ministern som är i riksdagen på interpellationsdebatt kan aldrig kalkylera med tiden då vi som ledamöter har rätt
att gå in i varandras debatter. Detta instrument att granska regeringen som jag ser att interpellation är sätter Maud Olofsson ur spel med sitt agerande, och hon bör få stå till svars för detta. Riksdagen har ju naturligtvis satt upp spelreglerna utifrån demokrati och inflytande.Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-04-22 09:40:46

Helt uppenbart att regeringen tappat greppet om situationen både i Sverige och världen. Att sånt här inträffar visar på att saker och ting inte är som de ska vara.



Hoppas rättvisa skipas. Demokratin är redan under hot på grund av omvärldsfaktorer! Det är folkvalda politikers ansvar att upprätthålla de demokratiska värderingarna annars upprepar sig historien!

Postat av: belinda yip

Publicerad 2009-04-27 16:58:05

politiker hantera inte enskilda ärende, men det är er skyldigt att se till lagen fungera i verklighet 1996:1515, just nu har svenska staten begått lagbrott mot un pact 12, 15, mot kina bank, mot international handelkammerens bestämmelse. Jag vet att därför staten påtvinga mig i över 10 olagligt. de som sitter i myndighterna begått lagbrott mot tjänst avtal att inte leverera laga till enskilda. inte så konstigt kines vill inte har era produkt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela