Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

A-kassa utan väntetid

Publicerad 2009-04-29 22:28:27 i Allmänt,

Hörde nyss på nyheterna om en kvinna som får vänta på sin a-kassa 9-10 veckor.
DET ÄR INTE ACCEPTABELT , om man har en försäkring så ska den falla ut när man behöver den inte många veckor efteråt.
Att påstå som det gjordes i inslaget (TV4 22.00 nyheterna ) att de får in många nu och att det tar tid är nonsens,då de flesta har varit varslade innan och då måste a-kassan och dess handläggare förbereda och skaffa sig beredskap för att
kunna ta emot anstormningen.Det kan inte vara en nyhet för a-kassan att varslen ökar lavinartat.

För den enskilde som bli drabbad är det kanske katastrof, man måste betala för sin bostad man måste ha mat och alla har inte besparingar. Att gå till socialförvaltningen för en som väntar och har rätt till a-kassa är också en hopplös situation. För övrigt ska inte kommunerna vara bank till a-kassan, de måste klara sitt uppdrag.
Kanske var det bättre när varje förbund själv skötte de sina, då blev kraven mot sina egna och servicen funkade bättre.Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-05-04 19:06:47

Jag tycker alliansens nonchalanta attityd gentemot de som har det jobbigast skiner igenom. Det var sååå bråttom att genomföra höjningen av A-kassan, avskaffa komvux och en massa annat. Men när det gäller att förbättra de generella förutsättningarna för individen så hamnar allting på efterkälken. Försäkringskassan är ett annat exempel.

Postat av: MFC

Publicerad 2009-05-05 11:28:48

Vad som är mer skrämmande än det faktum att så många blir arbetslösa är att så många står utanför A-kassan. Läste DI.se att Anders Borg inte utlovar några som helst reformer till höst på grund av det kärva läget. En sak han skulle kunna "reformera" och dessutom få kommunerna att spara pengar är att införa 6-månaders gräns för inträde till A-kassan. Om jag inte minns fel är det 18-månaders väntetid innan man kan komma in nu (rätta mig om jag har fel) och det gör att många fortfarande står utanför när krisen slår till på allvar (du vet nog hur illa jag tror det kommer gå snart). Många började gå med i A-kassan i höstas och fram till nu men hinner inte få ut någon a-kassa innan de blir arbetslösa.



Mina farhågor är att vi kommer nå en arbetslöshet på 15% nästa år och nu vet jag förvisso inte hur A-kassornas kapital står sig mot denna tsunami av arbetslösa men det måste väl vara bättre att ha arbetslösa i A-kassan ett tag än att kommunerna tar smällen och belastas? Det ger ju dessutom regeringen andrum för investeringar kring sysselsättningsreformer.



Må väl!

Postat av: MFC

Publicerad 2009-05-05 11:32:35

Jag får rätta mig, det var 12 månaders obrutet medlemskap som gäller för A-kassan. Men det måste sänkas oavsett!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela