Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Vilken dag

Publicerad 2008-12-16 21:18:55 i Allmänt,

Idag kan man säga det varit fullt ös. Började dagen med utfrågning av representanter från bilindustrin även Maud Olofsson var med och IF metall. Därefter dirket till Näringsutskottets samanträde där vi diskuterade det förslagna propositionen om hurvida staten ska vara huvudman för bolag med verksamhet avseende forskning och utveckling och annan verksamhet inom fordonsklustret. Därefter en snabblunch för att sen träffas inför återrappoteringen i kamamren från Toppmötet. Ställde där en fråga till statministern om möjligheter till årgärder för både miljö och tillväxt.Jag frågade om miljöbilspremier,bilskrotningspremier samt möjliget till skattereduktion för tjänstebilar. Är inte nöjd med statministerns svar tyckte han bara fnyste bort det.Frågade också om statminsitern tänker göra ett handlingsprogram för grön export vilket skulle stimmulera till jobb  coh tillväxt men fick inget bra svar där heller. (det går att läsa debatten på riksdagens hemsida) Har också haft en Interpellationsdebatt med Åsa torstensson om betalservice i glesbyggd
är även där missnöjd då jag upplever att ministern inte riktigt förstår problemet. När alla de som nu bor närmare än 30 km från en bank inte länre har möjlighet att ta ut pengar via lantbrevbäringen. Carina

ps(nu har jag ägnat mig åt dagens postskörd de senaste timmarna(ds

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2008-12-17 01:21:14

Intressant, bevisligen så är handlingsförlamningen total hos regeringen, även om förståelsen för krisens omfattning börjar klarna (hoppas jag).



Jag fasade för detta redan för några månader sedan men regeringen har sovit. Jag tycker definitivt inte man ska pumpa in pengar på saker som inte är långsiktiga lösningar. Bilindustrin får göra om och göra rätt. Jag lider med alla som förlorar jobben, man mår dåligt varje dag nu för man vet hur jobbigt det är efter alliansens "jobbpolitik". Men att köpa ut SAAB och Volvo är inte ett alternativ. Att rädda SAAB och Volvo är inte långsiktigt i den situation som råder nu.



Jag tycker dessutom att regeringen borde gå ut och be människor att handla sunt. Det vill säga att inte handla på kredit och försöka se till att få slantar över. Detta borde basuneras ut som om det vore av nationellt intresse. Bankerna har ju dragit in sina lån och hållt inne på krediter. Nästa våg är kreditbolagen (läs: Visa, Mastercard) som kommer att kapa alla krediter, det kommer att skapa bekymmer tror jag när folk sitter på skulder.



Värsta scenariot är när företag börjar oberopa "force majeure" och agerar därefter mot privatpersoner och företag. Tycker mig redan se sådana tendenser bland företagen.



Jag hoppas innerligt att regeringen spar på sitt krut för det kommer att behövas när det värsta är över.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela