Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Orättvisor och otrygghet

Publicerad 2007-04-20 14:28:35 i Allmänt,

Idag kom jag av någon anledning att tänka på flickan men svavelstickorna det var en berättelse jag läste ofta som barn och led med flickan och grät på slutet. har även läst den för min dotter då hon var liten.
kom att tänka på hur formas vi människor utifrån att lära oss känna empati med andra.
Jag kan än idag känna känslan för fattigdommen och hungern som jag upplevde flickan med svavestickan kände.

Att jag tänker på detta beror på två saker det ena är det som händer på Rosengård och kanske inte då att  ungdommarna är hungriga men de känner endå av fattigdommen utifrån att inte vara efterfrågad sedd eller hörd.
Att inte ha ett arbete att gå till är frustrerande och fast man aldrig kan asspetera våld eller att man medvetet tänder eld på saker och ting så kan jag ändå förstå den frustration de måste känna. Nu blir de sedda media kommer politiker kommer polisen kommer hoppas nu bara att de kan få jobb eller möjlighet utbildning också.

Det andra handlar om hur barnen har det i länder som Sudan Darfur,Burma,Zimbabwe vad tänker de på när de går och lägger sig känner de trygghet och är de mätta.

Tänker då att i vårt rika land Sverige har vi partier som tyvärr med framgång får fler sympatisörer på andras olycka.Carina


Kommentarer

Postat av: Roland Persson

Publicerad 2007-04-22 02:17:27

För runt 120 år sen bildades Svenska socialdemokratiska arbetarepartiet. Då emotarbetades det mot denna nya rörelse som fram till 1970 utvecklade Sverige. Nu har vi fått ett nytt parti i vårt land som heter Sverigedemokraterna. SAP blev dissade av högern 1890-1930 tills det inte var någon chans att stå emot. Hur länge kan då ni stå emot vanligt folks vilja att få igenom en ny inriktning som gynnar oss vanliga arbetare. Något som gynnar våra gamla föräldrar, något som gynnar vi som redan finns i landet. Vad är det som gör att det är så otroligt viktigt att asa in en massa människor från olika folk å stammar. Ta i stället vara på oss som kan och vill arbeta för Sveriges bästa. Det är klart att det är jättebesvärligt för många människor ute i världen. Men skall jag verkligen som ensamstående med 2 katter behöva försörja alla ekonomiska flyktingar. MVH

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela