Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Fastighetsskatt

Publicerad 2006-08-21 22:51:26 i Allmänt,

Fastighetsskatten verkar ha blivit en het valfråga. Många vill avskaffa den vilket jag har full förståelse för men
undrar om man har funderat igen fullt ut hur mycket pengar staten förlorar på ett borttagande.
Idag har alla med lån på sina fastigheter ränteavdrag. Några har fördelningspolitiskt bostadbidrag och många pensionärer har bostadstillägg. Frågan är om inte dessa förmånen uppväger fastighetskatten. Jag tycker det och tror att vi behöver prata om det i detta perspektiv, inte för att pengarna är riktade utan för att samhället lägger mycket skattepengar på boendet.

För övrigt om jag fattat borgarnas förslag rätt så blir det en avgift på varje lägenhet och i min lilla kommun så skulle vårt bostadsföretag få betala mer i fastighetsavgift med en borglig regering än med nuvarande fastighetskatt.Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela