Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Uppretad

Publicerad 2005-09-28 09:19:33 i Allmänt,

Nu har jag börjat äntligen börjat läsa utredningen Makt att forma samhället och eget liv.

Den är mycket bra, angående det jag hunnit med hitintills men upprörande. Jag känner mig lite arg på de orättvisor ensamstående mammor lever under idag vad gäller ekonomiska drivkrafter och att vi som parti på sätt och har låtit detta fortgå. Det utredningen visar på  är att skillnaderna mellan olika grupper av kvinnor har ökat i flera avseende. Särskilt mellan ensamstående mödrar och övriga kvinnogrupper. Sysselsättningen för ensamstående mammor har minskat kraftigt under 1990-talet och har inte återhämtat sig till samma nivå som den var i början av decenniet. Man har även  tittat på hur sammanboende mödrar  i förhållande till ensamstående och där ser man att de ensamstående faktiskt har  mer disponibel inkomst vilket i och för sig säger något om kvinnornas ekonomiska utveckling som helhet. Men det är fler kvinnor idag som är sammanboende som lönearbetar mot 1991 vilket är bra men det är färre ensamstående.

En del av detta har jag haft en känsla av länge att så här är det men inte haft något tillräckligt bra material att bygga mina funderingar på nu har jag det så en av motionerna idag som jag ska arbeta med kommer att handla om ensamstående mammors ekonomiska villkor. Jag kunde fortsätta skriva minst lika mycket till om detta just nu men måste börja arbeta med motionerna och gå på möten.Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela