Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Rödstrumpa

Publicerad 2005-04-21 11:20:11 i Allmänt,

Rödstrumpa

Att vara folkvald och få vara  med och påverka är det finaste uppdrag man kan ha, men det ställer också krav på ödmjukhet inför såväl sitt eget uppdrag som medborgarnas åsikter.Att vara medlem i S-kvinnor och jobba för ett mer jämställt samhälle kräver ibland känner jag att kvinnor tar mer plats. I världens mest jämställda land finns mycket kvar att göra inte minst utifrån rätten till egen försörjning där jag tycker att rätt till heltid och deltid en möjlighet är en av de viktigaste frågorna,  tillsammans med lönefrågan i kvinnodominerade yrken.Det  är en utmaning för alla oss folkvalda.Idag på morgonen var jag och lyssnade på ett föredrag om Ledarskap och kommunikation ur ett kvinnligt och manligt perspektiv. Känner efter det att det är än mer viktigt att vi pratar om normer och värderingar. Vem/vilka  sätter normen för Hur är en bra kvinna/karl, vad är femenint vad är maskulint ? Vilka sociala strukturer formar våra förebilder ? Jag tror att vi mer måste börja prata om detta för att förstå varandra, för det är väl ett samhälle för alla männsiskors lika värde vill vill bygga. Jag tror med mer kunskap om hur kvinnor och män fungerar så går det att förändra attetyder. Till sist Hur värderar MAN en chef ? Carina

Kommentarer

Postat av: Charlies mam

Publicerad 2006-05-22 11:13:17

Vem är det på bilden?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela