Syftet med förslagen är dels att säkra alla barns rätt till en bra förskola men också att underlätta för föräldrar att arbeta. Forskningen om barns tidiga lärande visar att barn som har gått i en kvalitativ förskola lyckas bättre i skolan och i livet i stort. Detta gäller särskilt barn som växer upp i en mer studieovan hemmiljö.
Investeringar i en kvalitativ förskola ger bättre resultat än resurser som investeras i senare åldrar. Vår första utgångspunkt är därför att alla barn ska ha rätt till en bra förskola. Tidigare sågs förskolan enbart som barnpassning när föräldrarna arbetade.
Idag är den en viktig pedagogisk verksamhet och då borde det vara självklart att barnen ska få möjlighet att gå där oavsett vad föräldrarna gör. Fortfarande är det grupper av barn som inte har tillgång till förskolan i tidiga åldrar eller som bara får gå i förskolan på deltid.
Den andra utgångspunkten är att förskolan ska underlätta för föräldrarna att arbeta, bidra till samhällsekonomin och tjäna pengar till familjen. Reformer som vårdnadsbidraget har istället försämrat incitamenten att arbeta eller utbilda sig, och då framförallt för kvinnor, som redan står långt från arbetsmarknaden
|