Att klassas tidigt
Betyg inge stor sak är en rubrik i smålandsposten med anledning av att alliansregeringen nu tänker införa betyg redan från årskurs sex.
Motivet är att höja kunskapsnivån i skolan.
Ett annat motiv är att med tidigare betyg blir kraven tydligare, skolan får lättare att följa upp resultaten och hjälp kan sättas in tidigare för de elever som behöver.
Undertecknad funderar över hur kan kunskapsnivån bli högre för att man inför betyg tidigare,?
Är det betyg som visar höjd kunskap eller är det lärandet av pedagogen och hur man lär ut så att eleven blir kunskapstörstig. Jag tror på det sista, tror snarare att betyg gör att allt för många elever känner sig värdelösa och att de inte duger, vilket i sin tur kanske gör att just de tappar sugen för att öka sin kunskap.
En annan fundering är ”Vadå stor sak” för den vuxne eller för eleven. För 12 åringen kan betyget vara En stor sak och helt överskölja 12 åringens vardag så att stressen ökar allt mer att göra bra ifrån sig. Men bara för att 12 åringen upplever att hon/han gör bra ifrån sig och att det sedan kommer att syns i betyget, det kan vara lägre satt än vad barnet/ungdomen tänkt sig.
Idag får vi rapporter om att vara barn och unga mår allt sämre och äter allt mer mediciner att då öka kraven med betyg tror undertecknad är fel väg att möta problemen.
Tror det är viktigare att skapa arbetsro i skolan,se till att det finns välutbildad personal såväl pedagoger som kan motivera varje elev utifrån deras förmåga som personal runt tom kring
Som kan möta eleverna och fånga upp deras vardagstankar.
För undertecknad är det viktigare med färre elever per lärare ( mindre klasser) än sänkta skatter
Alla barn och ungdomar utvecklas olika och i olika stadier att stimulera den utvecklingen och se vad varje elev behöv är utmaningen inte att placera in barn och unga i betygssystem som enbart ger vuxenvälden stimulans.Carina