Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Tänder och kollektivavtal

Publicerad 2006-03-07 11:31:04 i Allmänt,

Bra att det nu kommet ett förslag från utredaren Curt Malmborg ang kostnader för våra tänder. (som jag tycker är en del av kroppen)
Han föreslår att tandläkarundersökningarna ska bli billigare så att fler går och kontrollerar sina tänder regelbundet.Det är endast 60% av alla vuxna som regelbundet kontrollerar sina tänder. Förvånande faktiskt. Lite tror jag det handlar om att det idag finns en skröna om att
- det är så dyrt att gå till tandläkaren. Och det kan det för visso vara om man har många hål och behöver göra stora arbeten. (det kan handla om 10-60 000)
Men att enbart gå för en undersökning och få lite råd om hur man sköter sina tänder är inte så dyrt mellan 6-700 kr vilket kan vara bra ur förebyggande syfte.Just i  förebyggande syfte är därför förslaget bra
för fler får då ekonomiska förutsättningar till tandläkarbesök .
200 kr är ok tycker jag.
Förövrigt kan man läsa i media idag att borgarna är ute på turne i Norrland och jag har också en uppgift på att de har haft presskonferens på ett företag utan kollektivavtal, vilket säger en del om framtiden omborgarna skulle få majoritet i september. Carina


ps)Imorgon är det internationella kvinnodagen,visa solidaritet med kvinnorna  i världen(ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela