Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Tid för tankar

Publicerad 2005-06-15 09:01:10 i Allmänt,

Igår var jag och lyssnade på Bengt Göransson ett mycket intressant tal, som mycket handlade om hur vi agerar i vardagen och vilka konsekvenser det får för politik och företagande.

Om vi hela tiden rusar fram utan tid till eftertanke kanske vi inte alltid gör rätt val.

Det finns alltid tid att förändra och utveckla men det är inte alltid det går på räls.

Om man exempelvis tar EU:s konstruktion och att såväl Frankrike som Nederländerna röstat nej så kanske det inte är någon katastrof utan vi kanske ska se det som att det behövs mer tid

till förankring hos folket. Man kan inte genomföra förändringar utan att majoriteten av folket är med. Sen tycker jag att man glömmer i debatten att det faktiskt är 10 länder redan som sagt ja. I dessa länder bor ungefär lika många invånare som i Frankrike och Nederländerna vilket man kanske också ska fundera över. Ska två  stora länder ha så  stort inflytande över förslag så att det till och med skapar osäkerhet på valutamarknaden? Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2005-06-18 12:56:58

Vad jag inte förstår är att möten inom EU numera inte går ut på annat än att diskutera "egna problem". Det är ju inget vettigt som diskuteras på mötena. Att det blir kris så fort något ska beslutas och det inte går som man förväntar sig är ju också udda. Känns som hela EU hänger på en skör tråd. Att man lyckats skapa en egen valuta är ju egentligen imponerande med tanke på hur krampaktigt allt inom EU verkar vara..

Sen är jag förvisso negativ till EU så mina åsikter är mina så jag kanske till och med har fel?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela