Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Rehabilitering och förebyggande arbete

Publicerad 2013-10-01 11:37:00 i Allmänt, familj, företagande, jobb, miljö, näringsliv, politik, psykiatri, sjukvård, utbildning,

Jag har en arbetsskada sedan länge. Fick den efter mycket monotont arbete. Spacklade fönsterkarmar på ackord. 
 
Jag är därför särskilt glad för att det fanns en bra företagshälsovård. Vilket naturligtvis behövs. Får lov att säga jag tycker det är "korkat" att göra så kraftiga neddragningar på företagshälsovården som alliansregeringen nu föreslår.
 
Att minska anslaget med 330 miljoner är fel väg att gå. Snarare behövde det öka, särskilt med tanke på att arbetslivet förändras och idag är det nya sjukdomar som man behöver jobba förebyggande med. 
 
Men bilden blir ganska tydlig med tanke på neddragningar inom Arbetsmiljöverket och nedläggningen av forskningen (arbetslivsinstitutet) 
 
Alliansregeringen vill inte satsa på det arbetande folket , bara på företagen. 
 
Jag tycker det är viktigt ned satsningar för fler och växande företag( delar dock ej regeringens prio) men det är minst lika viktigt att företagen har en bra friskvård och ibland även får hjälp med förebyggande åtgärder. 
 
Föresten påtala om arbetslinjen , så blir väl ganska många sannolikt arbetslösa nu , som idag jobbar inom företagshälsovården, och mycket viktig kompetens försvinner. 
 
Här kan ni höra ansvarig minister 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela