Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Erfarenhet ett krav för jobb !

Publicerad 2013-04-05 12:48:00 i Allmänt, jobb,

Att ha erfarenhet skapar kunskap,därför är det viktigt att vara nyfiken hela livet.  Igår valde vi Stefan Löfven till vår partiledare, en man med erfarenhet. Han inledde sitt linjetal med följande rader citat

- Mitt liv har varit långt ifrån utstakat. När jag kom till Sunnerstad som fosterbarn var jag knappt ett år gammal. Inget var säkert. slut citat. Det finns fler där ute som har liknande erfarenheter. Att få sitt första jobb är också en erfarenhet, liksom att få sitt andra osv. Själv fick jag mitt första sommarjobb som jordgubbsplockare på Öland och året efter på Lenhovda sjukstuga i köket. Nyttiga erfarenheter precis som sommaren hos faster passande kusin Lotta.

Idag ser vi tyvärr ett samhälle där allt för många unga inte får ett första jobb inte ens ett sommarjobb. Därför är vårt löfte om 90-dagarsgarantin en tydlig strategi för att fler unga ska komma ut på arbetsmarknaden.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5491455

Att skapa förutsättningar så varje ung människa verkligen fullföljer sin gymnasieutbildning är ett måste, så inte utslagningen och klassamhället ökar. Är väl medveten om att många är skoltrötta, men då får man hitta en lösning där man blandar utbildning med praktik eller jobb. Man ska komma ihåg att ungdomar som saknar gymnasiekompetens konkurrerar med de ungdomar som har fullföljt sin utbildning. själv gjorde jag just den tabben att inte läsa gymnasiet , det fanns ju jobb.

Att som partiledare ha erfarenhet från jobb och fackligt arbete skapar kunskap men också respekt. Att som partiledare inte alltid levt ett liv som  gått som en dans visar också på livserfarenhet.

http://www.youtube.com/watch?v=SKxTaJtwetU&playnext=1&list=PL1B4EE836B311307D&feature=results_video
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela