Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

En dag i juni en solig vacker dag

Publicerad 2012-06-20 13:46:13 i Allmänt,

Så sjöng Thorleifs en gång på 1970-talet. en av mina favoritlåter särskilt då jag upplever både sommar men cokså ett alvar vad gäller miljöförstöringen som fortgår. I dagarna är det en konferens i Rio just om detta det var det även för 40 år sedan. Den handlar om klimat och hur vi fördelar våra resurser bättre, fattigdomsbekäpning. Här finns mycket kvar att göra naturligtvis. Här i vårt land kan vi bidraga med kunskap, då vi ligger lång framme både vad gäller forkning som inovationer. Men just denna dag är det också sista riktiga arbetsdagen detta riksdagsår. Känns lite i korridorerna alla längatar hem just till sol,sommar och avkoppling. Själv räknar jag timmarna men innan dess ska undertecknad ha tre interpellationsdebatter med Annie Lööf näringsminister. Alla tre handlar om småföretags möjligheter. Väntan in för debatterna känns lång just i skrivande stund. ( vet inte just nu om jag hinner komma med sista planet hem ) Agenda 21 var en av de förata frågorna jag jobbade med som nyvald ordförande i miljö och hälsoskyddsnämnden i Uppvdinge. Det var ett beslut arbetssätt som man kom fram till på klimatmötet 1992, låt oss hoppas man hittar bra vägledande arbetsätt i Rio. Länken nedan kan ni lyssna på thorleifs ur filmen Rännstensungar njut av sången men framförallt var ute i vår vackra natur och var rädd om den, vi har bara en jord.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/FbAlT_uEcUs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela