Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

25 år senare

Publicerad 2011-02-28 10:41:54 i Allmänt,

Idag var frågan på lokalradion om man minns vad man gjorde då man fick reda på att Sveriges stasminister Olof Palme är mördad.

 

Jag minns precis och kan i skrivande stund se och höra det framför mig.

 

Då för 25 år sedan jobbade jag på konsum i Lenhovda det var lördag morgon och vi skulle precis börja blocka upp varorna innan vi öppnade.

Jag kom nerför spiraltrappan och nedanför stod min arbetskamrat Britt som sa

-Har du hört radion nu på morgonen, om vad som hänt?

-Nej

-Olof Palme är skjuten och död.

……………………………………………………………………………

 

Någon eller några dagar senare hölls det en tyst minut i hela landet

Minns också i skrivande stund att a-pressens tidning Kronobergaren kom in till oss på Konsum tog en bild under tystnaden som sedan var med i tidningen.

 

 

25 år har gått och mycket har hänt men det som stör mig mest är att inte mördaren är gripen.

 

Det som möjligtvis är positivt är att Palme och hans politik börjar komma upp mer i debatten.

Tidigare har det funnits liksom ett tyst gemensamt tabu, som om den tiden och politiken inte ska upp för granskning. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela