Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Aldrig publicerat i smålandsposten

Publicerad 2010-09-27 16:40:49 i Allmänt,

Ett debattinlägg som undertecknad sänt till smp om svar på tal vid angrepp på undertecknad från Brännström.

Svar på tal

Katarina Brännström (M) undrar om jag mörkar den socialdemokratiska politiken i min replik till hennes tidigare artikel. Jag mörkar ingenting och svarar gärna om Brännström har några frågor om socialdemokratisk politik eller ideologi.

Moderaternas universallösning på alla samhällsproblem stavas sänkta skatter. Det gällde de gamla moderaterna såväl som de "nya moderaterna". Som den moderat Brännström är kan hon bara argumentera för hur människor får det bättre med sänkta skatter. Då ska jag upplysa Brännström än en gång om att 9 av 10 inkomstgrupper får mer eller ungefär lika mycket kvar i plånboken med vår ekonomiska politik jämfört med borgarnas, enligt Riksdagens utredningstjänst. Vi kommer att höja inkomstskatten endast för dem med inkomster över 40.000 kronor i månaden. Vi kommer också att säga nej till fortsatta skattesänkningar för vi tycker att det är bättre att satsa på förskolan, skolan, vården och omsorgen.

Brännström skriver att jag i förra repliken inte nämnde att vi ska höja ersättningarna till dem som inte arbetar. Då skriver jag det nu. Vi vill höja ersättningarna i sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen. Vi socialdemokrater tycker att det är viktigt att ha en bra sjuk- och arbetslöshetsförsäkring. Det är två grundstenar i vår välfärdspolitik. Med detta sagt vill jag upplysa Brännström att även ensamstående föräldrar kan vara sjukskrivna eller arbetslösa. När Brännström argumenterar för hur ensamstående föräldrar får det bättre med sänkt inkomstskatt bortser hon totalt från dem inte har någon inkomst. Hur har de sjuka och arbetslösa fått det bättre av att du och jag har fått sänkta skatter? Vi vill dessutom öka bostadsbidragen och underhållstödet till ensamstående föräldrar, vilket vi har råd med då vi prioriterar välfärd före stora skattesänkningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela