Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Arkelsten påverkas!

Publicerad 2010-10-29 08:15:05 i Allmänt,

Nu höjs röster för tydligare regler för oss riksdagsledamöter vad gäller ev bjudresor. Undertecknad undrar Varför då ???? Tycker att reglerna är ganska tydliga och det tål att funderas över vid varje tillfälle när man blir bjuden och vad den som bjuder vill få ut av mötet/resan. Självklart och det säger också våra etiska regler ska man inte låta sig bjudas av privata företag på resor, för att tala i deras sak under resan eller efter i riksdagen. Klart man blir påverkad precis som vi alla blir av alla reklam vi omger oss med. Men undertecknad anser att man också måste skilja på näringliv och organisation tänker då på Arkelstens resa för RSFU. Att åka och arbeta för mänskliga rättigheter tycker jag är helt ok faktiskt. Tror faktiskt att fler behöver göra det. Själv har jag tillsammans med några kollegier varit på en resa som Svenska kyrkan och Diakonia stod för ( vi som var med hade gärna betalt själva vilket vi framförde) syftet för resan som gick till Mocambique och Zambia var att medvetandegöra riksdagen om vikten av frihandel för utvecklingsländerna, visa för oss hur viktigt det är att vi jobbar för att tullar tas bort så utvecklingsländerna kan sälja sina produkter till EU. Klart jag lärde mig mycket där och också klart jag blev påverkad även om jag redan innan hade den uppfattningen. Förövrigt är jag medlem i Svenska kyrkan. Med tanke på den resan och hur jag påverkads så tänker jag att när Arkelsten då blir bjuden av företag med ett kommersiellt syfte klart hennes politiska ställningstagande påverkas. Men bara för det behöver inte reglerna skärpas utan snarare efterlevas. Carina

Kommentarer

Postat av: Åke Mellin

Publicerad 2010-10-31 02:16:41

Jag håller med dig, man måste skilja på näringliv och organisation.



Personligen anser jag att det inte gör någon skillnad om arrangören eller stadskassan betalar. I båda fallen kostar det inget för den som reser.

Är arrangemangen trevliga vinner företaget uppskattning och Arkelsten har tydligen både i riksdagen och i sin blogg dragit en lans för oljebolaget.

De roliga arrangemangen har, oberoende av vem som betalat resan, gjort att Arkelsten inte längre är ojävig vad det gäller oljebolagen.



Tyvärr finns det ett annat minst lika stort problem - lobbyisterna.

Där finns det inte minsta kontroll på hur självständiga och motståndskraftiga våra valda representanter är mot lobbyisternas charm, småtjänster och rena bluffhistorier.

Vem som lobbat hos vem och varför, borde vara offentligt. Ligga ute på nätet t ex, så att övriga i ärendet intresserade kan hålla koll på vad som sker.



Är det någon som betalar ur egen ficka, så är det något som han/hon brinner för och troligen väl känt av de flesta. Kanske också varför han/hon blivit vald. Helt OK, inget mygel eller påverkan, åsikten och intresset fanns troligen i ungefär samma grad både före och efter.

I detta fallet torde det vara helt OK oberoende av vem som betalat resan. En redan övertygad är svår att köpa.



Jag har tyvärr också sett hur just brist på intelligens meriterat till förtroendejobb. Man föredrar en duktig idiot som gör som den är tillsagd och genom en viss medvetenhet om sin dumhet inte vågar ifrågasätta.

Denna okritiska inställning är inte bra för demokratin.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela