Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Arbetarklassen betalar i skolan

Publicerad 2010-07-29 11:09:37 i Allmänt,

Har under sommaren tagit del av olika utspel och debattinlägg från alliansens företrädare både lokalt och nationellt. Kan då bara konstatera att deras politik blir så tydlig vad gäller klassfrågorna. Allmogen och arbetarklassen ska bli vid sin läst. Ändock är det kan jag känna allt för många som tror att bara för de fått möjlighet till bra utbildning och välavlönat arbete så byter man block i sitt politiska val. Undertecknad har aldrig förstått varför. Vi socialdemokrater har genom årtionden drivit på rätten till utbildning för alla, inte bara för några få utvalda från en rikare och borlig samhällsklass. Vi har också drivit fackliga rättigheter där bl.a lika lön gör lika arbete är en viktig del. Politik handlar om som jag ser det samhällsbygge och värdegrund ,för mig spelar inte storleken på inkomst någon roll Ej heller titeln på arbete, då alla arbeten behövs och har samma värde dock inte lönemässigt. I mitt möjligheternas land har alla barn och ungdomar samma rätt till utbildning inte att vissa ska klassas som mindre kompetenta redan i grundskolan. När man läser på gymnasiet ska alla utbildningar ge högskolebehörighet,hur ska annars de som lite senare i livet utvecklas eller kommer på att nu vill jag studera på högskola/Universitet. Med den skolpolitik som alliansen nu genomför är det arbetarklassens ungar som betalar. Att inför betyg i ordning och uppförande är att ta sju-mila-kliv bakåt i tiden. Och De borgerliga partierna verkar utgå ifrån prinicpen att när kunskapen delas av fler så minskar kvalitén. Jag anser att kunskapen måste delas av flera för att svenska folket och Sverige ska kunna vara konkurrenskraftiga i förhållande till andra länder. Bra kunskaper gör att vi utvecklas som personer och även som nation. I ett rödgrönt samhälle får alla ungar möjlighet och rätt till utbildning efter sina behov och drömmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela