Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Välfärd minska klyftorna

Publicerad 2010-08-30 19:47:50 i Allmänt,

Idag har s-kvinnor i Kronoberg presenterat vår rapport med socialdemokratiska förslag med hur klyftorna i samhället kan minska. Gå gärna in och läs den på s-kvinnor Kronobergs hemsida
www.socialdemokraterna.se/s-kvinnor/kronoberg/

Under augusti måndags valarbete har undertecknad blivit kontaktad av kvinnor som lever i fattigdom.Orsak de råkar ha otyren att ha blvit långtidssjukskrivna eller långtidsarbetslösa. De har med Alliansregrringen fått än mindre marginaler. Vi har förslagg så att deras vardag ska bli bättre.

Här nedan är ett utdrag ur rapporten :

En medelålders långtidssjukskriven kvinna sedan 6 år tillbaka, med flera olika diagnoser, berättar  hur hon via telefonsamtal fick veta att hon nu skulle söka jobb och inte längre vara sjukskriven. Hon lever på 223 kronor om dagen och är tvungen att söka bistånd hos socialförvaltningen för att få ekonomin att gå ihop. Då hon bor i glesbygd har hon varit beroende av bilen, men då socialförvaltningen inte tillåter att man har bil för att få bidrag är bilen nu avställd. Hon lämnade a-kassan då det kostade för mycket att vara med när regeringen införde höjningen av a-kasseavgiften.

 

En annan medelålders kvinna, som är förtidspensionär på halvtid och jobbsökande på den andra halvan, berättar att hon har en diagnos på specifik sjukdom och för att klara av ett jobb, på exempelvis ett kontor behöver hon ett eget arbetsrum. Kvinnan berättar:

- Jag har inte råd att äta kvällsmat varje dag.

När jag frågar vad hon gör då svarar hon:

- Om man äter knäckebröd som är billigt och brer på tjockt med smör så mättar det bättre. Vidare berättar kvinnan:

- Jag har nu köpt en egen begagnad dator, men har inte råd med Internet. Jag ska försöka gå en studiecirkel i hur man använder dator, för att bli mer anställningsbar.

 

En långtidsarbetslös kvinna som närmar sig 60 år, ensamstående med en tonåring berättar:

- Reinfeldt tog 2000 kr på ett bräde ifrån mig. Jag trodde inte det var möjligt. Jag har sökt hundratals jobb genom åren har haft vikariat av och till men ingen arbetsgivare har velat anställa mig med tillsvidareanställning. Jag och min dotter grälar varje dag om pengar jag inte har. Vi lever på existensminimum.

 

En ensamstående mamma med barn i tonåren, barn som är på väg ut i vuxenvälden, berättar att hon är sjukskriven efter en skada. Hon frågar mig om vi bara har en politik för medelklassen eller om vi gör något för ensamstående föräldrar som knappt har resurser. Hon vill inte närmare gå in på den ekonomiska situationen. Hon vill väl inte lämna ut sin fattiga vardag till en främling, tänker jag, men jag noterar att när hon pratar om pengar, om hur hon får pengarna att räcka till det nödvändigaste, särskilt nu under sjukskrivningen, så rinner tårarna. Jag berättar att jag levt som ensamstående mamma med deltidsjobb på Konsum under cirka tio år och förstår hur hon känner sig. Då ser jag att hon känner att det finns de som kan förstå hur svår vardagen är när pengarna inte räcker till.

 

Detta händer i Sverige och i Kronoberg län just nu. Sverige är ett rikt land, där det enligt allians regeringen ”ska löna sig att arbeta”, ett land där skattesänkningarna har omfördelats från fattiga till rika. Den rikaste tiondelen har fått 60 procent av skattesänkningarna, vilket inte leder till någon ökad konsumtion alls, vilket är nödvändig för att få fart på ekonomin. De förmögna har redan pengar till vad de behöver medan andra lever på existensminimum och inte har mat att äta varje dag.

 

Förslag för ett rättvisare Sverige

S-kvinnor vill se en fördelningspolitik som utjämnar klyftor. Nedan listar vi våra förslag för ökad jämlikhet och jämställdhet.

 

Höjt underhållsstöd

Barn till ensamstående lever ofta under svåra ekonomiska förhållanden. Insatser måste göras för att stärka de ekonomiska villkoren för ensamstående föräldrar och deras barn. Vi vill därför höja underhållstödet. Eftersom barn vid en separation mellan en man och en kvinna oftare bor hos mamman än pappan har det urholkade underhållsstödet främst drabbat kvinnor. Vi föreslår att underhållsstödet höjs med 100 kronor 2011 och 150 kronor 2012 och vår ambition är att prisökningarna inte ska urholka dess värde under mandatperioden. Vi avsätter därför 250 miljoner kronor 2011 och 375 miljoner 2012.

 

Höjt bostadsbidrag för ensamstående

I dagsläget har den som har hemmavarande barn rätt till ett särskilt bidrag. Detta bidrag är en del av bostadsbidraget. Storleken på bidraget beror på antalet hemmavarande barn. Motsvarande bidrag, men på en lägre nivå, utgår för umgängesföräldrar. Vi vill ge ett tillskott till ensamstående föräldrar genom en höjning av det särskilda bidraget respektive umgängesbidraget med 110  respektive 35 kronor. Det ger en ekonomisk lättnad för ensamstående som ofta har en ekonomiskt svårare situation än andra. Särskilt ensamstående kvinnor i låglöneyrken har ett behov av reformen.



Kommentarer

Postat av: Arne Roland

Publicerad 2010-09-01 19:47:19

Fattigpensionärerna, vad vill S göra för dem ?

Jag debatterade i en blogg med en som påstod att S/de rödgröna inte bryr sig om de som av olika anledningar, långvarig sjukdom/ handikap etc, inte fått ihop så många pensionspoäng att de får en vettig pension.



Generella förbättringar i all ära, men resultatet blir då oftast att

de som tjänar mera också får ut mest av det.



Tacksam för svar, här eller i min e-post.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela