Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Tycker lika

Publicerad 2010-04-08 16:05:20 i Allmänt,

Det är inte ofta handelsministern och jag tycker lika men just i denna frågan om att motverka protektioismen är det så. Har idag fått svaret ang min fråga om Orrefors kosta boda:s order till USA.

Här nedan är mitt pressmeddelande och ministerns svar.

Handelsministern lovar att följa Orrefors Kosta Bodas framtid

Carina A Elgestam har tidigare frågat handelsminister Ewa Björling vad hon tänker göra för att Orrefors Kosta Boda ska få fullfölja den ingångsorder och ytterliga order till de amerikanska beskickningarna som de vunnit i konkurrens med andra företag. Carina A Elgestam har nu fått svar och hon är nöjd.

 

- Det är bra att vi har samma uppfattning och att ministern följer frågan. Protektionismen måste motverkas så den inte ökar, säger Carina A Elgestam (s) och fortsätter:

- Vi vet av erfarenhet att när det är dåliga tider ser man om sitt hus och då kan det vara lätt att vara hemmablind

Svar på fråga 2009/10:698 av Carina Adolfsson Elgestam (s) Svenska kristallglas till amerikanska beskickningar

 

Carina Adolfsson Elgestam har frågat mig vilka åtgärder som jag kommer att vidta för att Orrefors Kosta Boda ska få fullfölja den ingångsorder och ytterligare order till de amerikanska beskickningarna som de vunnit i konkurrens med andra företag.

 

Jag och mina medarbetare har, tillsammans med företaget, kontinuerligt följt det som skrivits i svensk och amerikansk media om de synpunkter som framförts i USA med anledning av att Orrefors Kosta Boda fått en order att tillverka kristallglas till amerikanska beskickningar.

 

Tidningsuppgifter har gjort gällande att ordern kommer att dras tillbaka och att en ny upphandling av kristallglas ska genomföras. Dessa upp­gifter har inte bekräftats, men jag kommer även fortsättningsvis följa utvecklingen för att bevaka att WTO:s regelverk efterlevs.

 

Stockholm den 8 april 2010

 

 

 

Ewa Björling

Svar på fråga 2009/10:698 av Carina Adolfsson Elgestam (s) Svenska kristallglas till amerikanska beskickningar

 

Carina Adolfsson Elgestam har frågat mig vilka åtgärder som jag kommer att vidta för att Orrefors Kosta Boda ska få fullfölja den ingångsorder och ytterligare order till de amerikanska beskickningarna som de vunnit i konkurrens med andra företag.

 

Jag och mina medarbetare har, tillsammans med företaget, kontinuerligt följt det som skrivits i svensk och amerikansk media om de synpunkter som framförts i USA med anledning av att Orrefors Kosta Boda fått en order att tillverka kristallglas till amerikanska beskickningar.

 

Tidningsuppgifter har gjort gällande att ordern kommer att dras tillbaka och att en ny upphandling av kristallglas ska genomföras. Dessa upp­gifter har inte bekräftats, men jag kommer även fortsättningsvis följa utvecklingen för att bevaka att WTO:s regelverk efterlevs.

 

Stockholm den 8 april 2010

 

 

 

Ewa Björling

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela