Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Feltänkt och svek av Olofsson

Publicerad 2009-02-05 22:34:37 i Allmänt,

Blir märkligt när Maud Olofsson säger att vi ska satsa på förnybar energi och samtidigt på kärnkraft.
Detta beslut eller utspel regeringen med Olofsson i spetsen kommer förmodligen att göra att mycket av de investeringar som varit tänkta på förnybart nu kommer att dras tillbaka,till förmån för kärnkraft.
Investerare och våra tre bolag som dominerar marknaden totalt är alltid lyhörda för vad politiken säger och nu går signalerna exakt hand i hand med deras önskan. Det blir också en signal ut i EU och världen att Sverige nu byter fot.
Vilket också kommer att få konsekvenser.

Jag tror och är övertygad om att en avveckling i takt med att vi utvecklar andra alternativ är en bättre väg.
 Jag vill inte heller ha en energikälla som är så pass farlig vid den aldra minsta läcka. en läcka någon stans om aldrig så liten får förödande konsekvenser på ett ögenblick,det kan inte vara värt den prislappen. Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-02-10 21:35:55

Detta handlar om inte om Maud Olofssons egna val. Detta är moderaternas och Fredrik Reinfeldts politik som dikteras genom partiledarna för respektive alliansparti. Artikeln som Göran Hägglund "skrev" på DN förra veckan ska ha dikterats av Fredrik Reinfeldt.



Jag har gett upp hoppet om en resolut och långsiktig politik förutom att man hållt tillbaka på stimulanspaketen vilket jag ser som positivt, iaf tills nyligen där bankerna ges möjlighet att ta del av ett paket på 50 miljarder. Mats Odell framhöll att det var "först till kvarn" för dessa pengar vilket är lite oseriöst om du frågar mig. Det är våra skattepengar det handlar om skulle jag tro.



Sverige har (jag har inte gett upp hoppet om detta än) enorma möjligheter att kickstarta utvecklingen av alternativa energikällor och framförallt skapa jobbtillfällen kring dessa. Livlinan för bilföretag heter "alternativa drivmedel" och då talar jag inte om etanol. Tyvärr är Volvo och SAAB helt körda. Det finns ingen räddning i sikte för dessa då bensindrivna bilar kommer bli förpassat till det förflutna. Jag ska inte säga för mycket för vi är fortfarande i ett skede där vi kan påverka vissa saker men klockan tickar och då syftar jag inte på att staten ska gå in i Volvo eller SAAB utan att dessa vänder om till andra former av drivmedel. Tyvärr håller GM och Ford respektive företag i koppel.



Ett antal processer på finansmarknaden talar för att drivmedelskostnaderna kommer öka. Framförallt när tillgång möter efterfrågan för oljan. Detta kommer drastiskt att höja priset på drivmedel. För mig är det inget annat än en katastrof att man ännu inte har fordon i någon större skala tillgängliga med alternativa drivmedel. Här är Landskrona ett stort föredöme med sina trådbussar(!!!). Etanol kan vi glömma. Priserna på spannmål kommer tvinga etanol bort som drivmedel, jag kan ha fel men jag ser ingen framtid i etanol. Om inte annat kommer kombinationen hyperinflation och behovet av etanol att formligen få priset på spannmål att explodera.



Jag har redan flaggat för en tragedi av "episka mått" i tidigare inlägg och för att citera mig själv. Jag menade redan i november att politiker måste ta "sig en stund att sätta sig in i allvaret och jobba över partigränserna för att åstakomma något vettigt". Den här krisen handlar inte längre om ideologier. Här är det fundamentala värdegrunder som står på spel. På lång sikt hotas även den form av demokrati vi känner till då tider som dessa ger ett fåtal en möjlighet att forma framtiden på ett sätt som påverkar alla.



Kort sagt så måste det ske radikala förändringar i tänket inom en mycket snar framtid för de processer som sker nu accelererar och tiden är en bristvara. Jag är till naturen en pessimist men i dessa tider ser jag saker på ett nyanserat sätt och det ser inte bra ut. Det enda som gläder mig förutom att vi faktiskt befinner oss i Sverige är att vi inte är med i EMU-samarbetet, det sista vi behöver är en valuta vi inte själva kan påverka. Kapitalförflyttningarna som pågår nu är rena manipulationer för att hålla liv i det finansiella systemet och det gynnar ingen. Investerare söker sig mer och mer bort från valutan som helhet vilket innebär att man investerar framförallt i ädelmetaller. Ett tips är att följa utvecklingen av guldet på http://www.kitco.com. Det är en bra indikation för tilltron till det monetära systemet, vilket sjunker allteftersom priset på ädelmetaller går upp.



Mitt recept för framtiden är således:

1. Sluta sälja ut riksbankens guld (enligt CBGA)

2. Fullskalig satsning på elbilar (NU!)

3. Stimulanspaket ska endast ges till företag som har en lokal förankring samt nyinvesteringar på alternativa drivmedel. Här ska Riksgälden agera bank, bankerna har sämre saker för sig än att se till så dessa företag kan fortsätta leva.

4. Uppmana människor att inte låna till saker de inte har råd med och i den mån det går inte ta lån på längre löptider. De processer som sker nu ger mig kalla kårar när jag tänker på vad folk utsätter sig för rent ekonomiskt i dagsläget.



Jag har slutat hoppats att jag har fel. Jag har bara insett att vi har mycket liten tid kvar att göra något sedan är det bara nerförsbacke! Vad vi gör NU kommer helt att avgöra vilket liv vi lever om 10-20 år!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela