Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

God Jul

Publicerad 2009-12-24 11:53:45 i Allmänt,

Vill önska alla bloggläsare en God Jul.En del av oss har möjlighet att fira som vanligt med familj ,klappar och allt för mycket mat. Medans andra får dra åt svångremmen rejält tänker då på alla arbetslösa som har det tufft både med att vara arbetslösa men också att få ekonomin att gå ihop. Inte för att julfirandet behöver vara sämre med en lågbudget om man bara har sina nära och kära. Men vardagen med boendet och de utgifter man har i vardagen för ett hyggligt liv blir tufft med den nu utformade a-kassan för att inte tala om alla dem som inte är med i någon a-kassa. Detta ska vi ändra på vid valseger i september. Vi måste ha en försäkring som ger trygghet i förändring. Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-12-31 11:44:49

Som Sven-Otto Littorin hade sagt (föreställer jag mig) gott nytt skitår!



Du vet vad jag skrivit om, inget har förändrats bara tidpunkten för när det ska inträffa vilket gett mig tid att förbereda mig, min familj och mina vänner.



Jag klistrar in min artikel som är minst lika aktuell idag som den var för 3-4 månader sedan! Länkar även till den under url-rutan!



Må väl!

---------------------------------------------



Recessionen är över, länge leve depressionen!



Vi är på väg in i en depression och global valutakris. I USA har man för länge sedan tappat greppet om situationen. Istället för att se till att befintliga lagar och regleringar följs har man sett mellan fingrarna och låtit en korruption och manipulation av finansmarknaden ta form som nu är så grov och omfattande att den når ut till varenda människa på denna planet. Det må vara sagt att recessionen är över men det må också bli skrivet att det bara var början.



Vad finanskrisen i grunden handlar om är banker, finansinstitut och kreditinstitut i USA som tillsammans skapat finansiella produkter baserat bland annat på huslån, s.k. derivat, som sålts vidare i flera omgångar. Detta har pågått så länge att det underliggande objektets värde ej längre kan fastställas. Till detta kommer också omfattningen som bara kan beskrivas som ett gigantiskt moln av diverse finansiella produkter som skapats utan hänsyn till de underliggande objektens värde. Detta har diskuterats i olika forum både i TV, Radio och på Internet via olika ledarsidor och artiklar. Vad som däremot inte nämns är att dessa derivat och även andra finansiella produkter står för ett kreditunderskott som vida överstiger den globala BNP på dryga 60 biljoner $USD. Dessa derivat och finansiella produkter står för ett kreditunderskott som uppskattas till över 600 biljoner $USD. Det är 10 gånger mer än vår globala BNP!



Medierna har varit sparsamma med att rapportera detta problem från rätt infallsvinkel. Det man fokuserat på är huslånen i USA, olika länders underskott och givetvis även bankkollapserna. Bankerna har en speciell relation till hela den här finanskrisen. Bankerna, främst i USA, har tillsammans med olika finansinstitut agerat genom ett eget system, s.k. skuggbanksystem som står utanför ordinarie regleringar. Detta skuggbanksystem är inte ett system utan en benämning för olika sätt banker genomfört transaktioner med varandra och andra finansinstitut på. Detta skuggbanksystem används även för att dölja vissa typer av kreditunderskott och det är här som medierna misslyckats skildra den sanna effekten av finanskrisen. Genom detta skuggbanksystem döljer banker och finansinstitut sina kreditförluster. Det stora bekymret för banker och finansinstitut är att detta skuggbanksystem krymper, det är mindre likvida medel i omlopp för att täcka upp för kreditförluster och mer och mer av dessa kreditförluster måste föras över till boksluten. Därför fortsätter banker att hålla inne med krediter, att kollapsa eller helt sonika plötsligt visa upp gigantiska kreditunderskott.



Räddningspaketen som tagits fram runt om i världen för banker och finansinstitut kommer att te sig som en droppe i havet när bankernas alla samlade kreditförluster ser dagens ljus. Det är inte utan att man förbluffas över hur allt detta kan passera utan allmän vetskap då det i slutendan är skattebetalarna som får stå för notan. Lägg därtill de nytryckta sedlar i elektronisk form som överflödar det finansiella systemet. Man gjorde ett vägval när man valde att rädda banker och finansinstitut som hade tagit för stora risker. Med parollen “För stor för att gå i konkurs” lät man dessa fortsätta verka på en finansmarknad där mindre banker och finansinstitut med mer sunda värderingar slogs ut. Detta vägval är vad som kommer att leda till en global valutakris.



Jag finner inget nöje i att sammanfatta vad jag vet om den här finanskrisen. Det ligger inte heller i mitt intresse att dela med mig av det på det här viset. Däremot önskar jag att medierna hade belyst detta på rätt sätt från början, därför skriver jag detta brev.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela