Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Straff till de som behöver hjälp bäst

Publicerad 2009-04-17 16:30:43 i Allmänt,

I veckan presenterade skolministern ytterligare ett förslag för att få ordning i skolan.
Stökiga elever ska kunna stängas av en vecka. Ett ovanligt korkat förslag och undertecknad kan ju inte låta bli att fundera över För vems bästa ?
Eleven eller läraren.
Några skulle hävda andra elever,och förvisso måste det bli arbetsro i skolan men lösningen är inte att straffa de stökiga.
Det kanske är de som beshöver mest hjälp på vägen till vuxenlivet.
När en elev är stökig i skolan finns det alltid hävdar jag en orsak bakom,det är viktigare med redskap för att ta reda på varför.
Är eleven så stökig så han eller hon inte funkar i klassen får man tiita på en lösning med mindre grupp, eller enskild undervisning under en tid.

Det kan finnas många orsaker till varför barn och ungdommar är stökiga allt från föräldrar som har drogproblem eller psykiska sjukdommar som kanske inte alltid  alla känner till. Det kan också handla att någon vuxen gör eller gjort något som påverkat barnet stark och det finnas också olika sjukdommar som kan ligga bakom.

Då ska dessa barn och ungdommar inte stängas ute kanske när de behöver vuxenvärlden som bäst. Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-04-19 11:50:54

Detta är vad jag på senare tid kallat "sunda förnuftets förfall". De dåliga besluten haglar tätt både på lokal, riks och på europeisk nivå.



Det är inte utan att man blir sugen att ta en diskussion med er politiker (ja, det är många osunda tankar både hos regering och opposition). Förståelsen för finanskrisen är en, välfärdsfrågor en annan. Den mest allvarliga är förfallet av vårt fria samhälle. Besluten som med små steg tar bort våra friheter är den mest allvarliga. Allting hänger ihop.



Jag önskar ni politiker förstod allvaret i det globala systemskifte som pågår. Hur kan jag, en vanlig (om än politiskt intresserad) individ se dessa "svallvågor" av ändringar men inte ni.



De ändringar som genomförs oavsett om det är i vård, skola, omsorg, försvar eller annat måhända sker under alliansens översyn men jag ser inte att oppositionen förstått allvaret i situationen idag. Man skulle LÄTT plocka poäng på de saker som sker men istället förfaller hela "vänstern" i sin egen argumentation.



Snälla Carina, vad händer! JAG skulle göra ett bättre jobb med att samla oppositionen kan jag känna, även om den känslan är överdriven men inte helt obefogad.



Den mest stötande tanke jag har just nu är .. "tänk om" ni politiker är medvetna om hela det globala systemskiftet men agerar som om ni inte visste. En paradoxal fråga eftersom jag troligen aldrig skulle få svar på detta. Men tankarna finns där.



Må väl

Postat av: MFC

Publicerad 2009-04-21 23:45:54

Jag hoppas att mitt första inlägg tolkas på rätt sätt, rent spontant har jag två önskemål:



1. Inte en mandatperiod till med alliansen/borgarna

2. Samlad front inför valet (inga fler kovändningar av Mona o Co)



För övrigt är jag fortfarande djupt oroad över utvecklingen i världen, önskar jag kunde ta bort allt i mitt medvetande jag känner till om finanskrisen!



Länktips

http://www.marketwatch.com/news/story/The-700-trillion-elephant-room/story.aspx?guid={024DB809-8506-4AA9-83BB-B053FD4E1C11}

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela