Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Lika värde

Publicerad 2009-04-28 22:41:13 i Allmänt,

MFC tack för ditt inlägg och framför allt för

 "sunda förnuftets förfall". De dåliga besluten haglar tätt både på lokal, riks och på europeisk nivå.

Det är inte utan att man blir sugen att ta en diskussion med er politiker

Gör det och vi ska också komma ihåg att det finns forskning som visar att under ekonomiska kriser så kommer vissa saker att övertas av marknaden utan kanske att folket hinner med. Detta är något vi måste se upp med både här hemma men också i ett globalt perspektiv inte minst våra utvecklingsländer.


Att alltid se hela människan och att trygga människor vågar och att vi alla ska få samma chanser till ett bra liv
är grunden för vårt samhällsbygge,jag tror att det är runt detta det är viktigt vi för samtal människor emellan.Carina

Kommentarer

Postat av: MFC

Publicerad 2009-05-04 18:29:08

Tack Carina för ditt svar. Kul att du tar dig tid att svara på mina kommentarer.



Jag är inte säker på om jag förstod ditt svar riktigt men jag utgår från att du inser allvaret i de beslut som tagit senaste tiden vad gäller den personliga integriteten. Jag hoppas också att mina tidigare kommentarer om finanskrisen visat allvaret i läget vi befinner oss i, inte bara här i Sverige utan även i världen.



Man måste förstå att det kreditunderskott som tynger bankerna, främst i USA men även i andra delar av världen måste deflateras, dvs kort sagt flyttas över från ett system (som är helt eller nästan helt oreglerat) till balansräkningen. Detta är inget som jag hittar på utan detta finns i klartext från flera säkra källor. Detta kreditunderskott är så omfattande att jag inte ser hur man med sunt förnuft ska komma till bukt med det om ländernas regeringar fortsätter pumpa in pengar i bankerna. De pengar som trycks in i det finansiella systemet nu kommer att skölja över oss förr eller senare i form av att de når den reguljära marknaden och då blir en hyperinflation oundviklig.



En stunds läsning på nätet visar att sedelpressarna i USA går varma sedan en tid tillbaka. Så även i Storbritannien, där man lagstiftat att Bank of England inte behöver redovisa hur mycket pengar man trycker upp (!!!!) och numera har även IMF låtit sedelpressarna gå varma. Jag vet inte i nuläget hur allt detta påverkar Sverige men det finns inte en rimlig chans i världen att vi går opåverkade ur detta. Nog för att svenska kronan är undervärderad men när värdet av pengar oavsett valutor urholkas och dessutom låter bankerna sluka upp skattemedel och länders finansiella tillgångar utan motkrav eller prestationskrav blir jag oerhört orolig. Till detta kommer det faktum att vår alliansregering reserverat 1500 miljarder till de svenska bankerna. Det är skrämmande eftersom man låter bankernas misstag bli vår börda.



Det enda man måste börja inse när det gäller bankerna är att ingen bank ska behöva vara så stor så att man inte kan låta den gå omkull.



Vad har detta med allting annat att göra? Min oro för integritet och allting annat ligger i att företag och regeringar tvingas genomföra förändringar och införa lagar som annars aldrig hade varit tillåtna. Jag läste nyligen att en provins i Kina tvingar dess invånare att röka för att stödja den lokala cigarettproduktionen. Jag ser ingen skillnad mellan DET och att många här uppmanas ta lån för att få igång konsumtionen. Vi kan inte låna oss ur krisen. Bankernas enda sanna tillgång bör och ska vara sparade pengar. Lånade pengar är inte kapital. Men det räcker att titta på sparräntan. E-sparkontot har 0,15% i ränta hos Swedbank och bättre blir det inte hos andra banker.



Jag märker att jag kan skriva hur mycket som helst om detta men jag vill bara säga, jag är MYCKET OROLIG över att människor sent ska förstå hur illa läget är. Svensk media måste antingen vara tystad av regering (vilket i sig är allvarligt i så fall) eller utför ett oerhört dåligt jobb eftersom jag kan rota mig till denna information genom att följa utländska medier (engelsk, fransk, amerikanska källor). När jag skriver utländska medier så menar jag källor som NY Times, The Guardian, The Telegraph, Times Online, Washington Post, Russia Today och många många fler. Bloggar har aldrig varit en pålitlig källa för mig. Det är det som oroar mig att det är legitima källor som tagit upp de ämnen jag skriver om.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela