Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Arbetsplatsbesök

Publicerad 2008-11-10 22:05:15 i Allmänt,

Idag har jag varit på arbetsplatsbesök i Ryd. Det var intressant och lärorikt. Delvis om utbildning och vad kan en gymnasieelev när man lämnar skolan och går ut i arbetslivet i förhållande till vad arbetsgivaren förväntar att den som anställs kan efter tre år på gymnasiet. Här finns lite att jobba med från både skola och näringsliv.
Att besöka en arbetsplat som nyligen varslats och verkställt varslen och därtill har permiterat personal är också lite speciellt.Klart att det finns en oro för framtiden.
Har också varit på Radio Kronoberg och haft debatt med Katarina Brännström(m) just om alla varsel.
Det blir så tydligt i debatten att den som är arbetslös vill inte söka jobb utan föredrar att gå hemma och leva på A-kassa enligt Brännström. Hur kan man tro att mäniskor inte vill känna sig behövda och efterfrågade. Jag tror det är tvärtom,folk vill arbeta och försörja sig själva.
I fredags träffade jag en person som varit arbetslös ett år och nu fått besked om att han fått jobb. Han berättade att han sökt 100 jobb. Undrar om Katarina Brännström funderat över hur en möniska känner sig när man sökt 100 jobb och man inte fått något. Jag tror det är tungt och att man känner sig värdelös. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela