Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Att äga eller ej

Publicerad 2007-09-16 18:49:22 i Allmänt,

Till L-O Kjerstadius bofakta som kommenterar mitt inlägg om man äger en bostadsrätt eller ej.

Se inlägget här nedan. Jag påstår fortfarande att man inte äger en bostadsrätt
utan visst har man precis som L-O påpekar en andel och ett gemensamt ägande.
Som delägare i en bostadsrätt ingår du i föreningen och det är föreningen via styresle och årsmöte som har beslutande rätt om exempelvis yttre renovering om man får bli medlem eller till och med kan det hända att man beslutar att någon inte får bli medlem,det vill säga köpa en bostadrätt.
Jag tycker det är vilseledande att påstå att man äger något när det handlar om att gemensamt ägande i föreningsform.
Mitt radhus eller de som bor i egna hem ,vi äger och har beslutanderätt om allt som berör vårt boende själva.
Om man fullt ut ägde sin bostadsrätt skulle det inte vara aktuellt att införa ytterligare en boendeform som borgarna vill ägarlägenheter.

Hej Carina! Jag vet inte vem du är, men är du riksdagsledamot så bör du ju känna till det här med bostadsrätt - som man mycket riktigt äger. När man bor i bostadsrätt äger man två saker - rätten till sin bostad (det hörs ju på namnet) plus en andel i hela fastigheten via sitt medlemskap i föreningen. Det man INTE äger däremot, är själva lägenheten som mycket riktigt tillhör föreningen.
Men att som du gör påstå att man inte äger något när man bor i bostadsrätt är helt fel. Tag gärna reda på fakta innan Du ska leverera kritik- oavsett vem den riktar sig till.
Mvh L-O Kjerstadius/red/ bofakta

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela