Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Unga människor

Publicerad 2007-08-20 23:07:09 i Allmänt,

Härom dagen var det några ungdomar i 16 -årsåldern som lekte på järnvägsspåren i Kalmar på morgonkvisten.
De hade säkert roligt så länge det varade. För trotts försök av personalen att få dem att förstå hur farligt det var så slutade de inte. Tyvärr slutade det med en olycka och en av dem blev alvarligt bränd.
Varför lyckas aldrig vi vuxna riktigt att förklara för barn och unga vad som är riktigt farligt,är vi dåliga på att berätta så de vill lyssna eller förmanar vi utan att förklara varför.Jag har inget svar men minns att liknande olyckor skedde även i min ungdom. Kanske vi måste tala mer i vardagen om våra erfarenheter så vi på det sättet förmedlar farorna som lurar i livet.

Förra veckan rapporterades också om unga flickor som gav sig på ännu yngre och helt enkelt slog och sparkade.
Jag blir riktigt rädd när jag tänker på det. Inte bara för den lilla flickan i tio-årsåldern utan också på vad har de flickorna själva mött för vardag när man helt oproviserat  ger sig på 10 åringar ?
Varför har inga vuxna reagerat och fångat upp dem på vägen.
Något är fel, och jag tror att vi måste lägga mycket mer resurser på de unga som inte känner trygghet och tillit till samhället.

Förövrigt har det nu blivit fullt ös som vanligt. Imorgon åker jag till Köpenhamn. på överläggningarCarina

Kommentarer

Postat av: Duv LG Lech

Publicerad 2007-08-21 21:56:27

Föreslår att du pingar portalen www.s-bloggar.se
Ha det bra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela