Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Vågen

Publicerad 2006-03-16 13:20:17 i Allmänt,

Sedan jag kom till riksdagen tycker jag att jag har ständiga problem med vikten .Det blir väl inte bättre av att jag slutade röka, vad gällde vikten men det är skönt att inte röka och vara beroende av nikotin.
Det är däremot ett problem när man ständigt ska försöka tänka på vad man äter och hur mycket.
Klart att med ett stillasittande jobb istället för att hoppas upp och ner på en truck hela dagarna påverkar kroppen och dess vikt.
Det jag kan konstatera är att det är ett I-landsproblem till stor del.
Här i Sverige har det börjat pratats om man ska BMI mäta barn som är 4 år, vilket jag känner stor tveksamhet till utifrån att föräldrar då kan komma att känna skuld och skam, mitt barn är överviktigt och det kan också skapa en hysteri kring bantning. Däremot tror jag att det är viktigt att prata om matvanor och kostcirkeln. Vi behöver kanske också sätta över matvanor i kombination med vardagsmotion.
I Utvecklingsländerna är problemen det motsatta, barn svälter, får sjukdomar p.g.a undernäring och det är en ständig kamp för mat för dagen. I denna värld av orättvisor har vi ett stort ansvar i I-länderna vad gäller att skapa bättre förutsättningar för att uppfylla milleniemålen. Carina

PS)Förövrigt funderar jag över om vi äter allt för mycket mat som är vidareförädlad
      och hur det påverkar våra kroppar(DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela