Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

I riksdagen igen

Publicerad 2006-01-17 19:04:46 i Allmänt,

Idag startar arbetet i riksdagen igen, känns skönt att komma igång och få vardagsrutiner.(Hur vardagligt nu arbetet som riksdagsledmot är)
Det är spännande att följa kommentarerna på min blogg man får ömsom ris och ömsom ros det är nyttigt .
Tänkte att de uppretade bloggarna ang Polis och tjuv kanske ska ta sig en funderare på om jag verkligen skriver att vi ska sätta medborgarnas rättigheter ur spel.Självklart så vet jag som riksdagsledamot hur demokrati och rättssäkerheten fungerar och jag tycker vår system är bra,men alla system går att överutnyttja och ibland kan man få känslan av att det finns personer i vårt samhälle som gör det.
Rätt som jag har förmånen av att träffa många olika medborgare i samhället så vet jag att det finns fler som känner så ibland.Som politiker måste jag också se ur alla samhällspedborgares perspektiv och då ska även brottsoffren känns rättstrygghet.

En särskild kommentar till Bittan  ang rätten till heltid och din egen rätten till halvtid. Jag delar dina synpunkter att man visst ska ha rätt eller möjlighet att gå ner i arbetstid när barnen är små,och har också full förståelse för de som gör så,jobbade själv deltid fram till min dotter var 10 år. Men jag tycker det är viktigt att alla i grunden har rätt till heltid om man sedan själv väljer deltid är det ok. Men allt för många kvinnor hamnar i ett deltidarbete redan från början av sitt arbetsliv.
Det är också viktigt att veta hur de olika valen i livet påverkar, också det känner jag att du har koll på.

Nu ska jag jobba undan med främst e-posten. I morgon onsdag 18 jan är det partiledardebatt och besök av gymnasieungdomar från Uppvidinge,det blir spännande. Carina

Kommentarer

Postat av: JL

Publicerad 2006-01-18 11:12:58

Testing testing

Postat av: Uffliat

Publicerad 2006-01-18 12:54:16

Tack för att du repliketade på mitt inlägg angående utspelet runt tjuv och polis historien. Det känns bra a

Jag förstår också att du har rätt att uttrycka en allmän åsikt. Jag har emellertid svårare att få ihop hur det skulle påverka brottsoffrens rättstrygghet om den anklagade känner sig felaktigt behandlad.
Jag vidhåller fortfarande att möjligheten att överklaga och ifrågasätta är sund. Det är det rättsliga utfallet man bör diskutera och inte medborgarnas rättigheter.

Postat av: Bittan

Publicerad 2006-01-19 15:03:30

Tack för dina ord !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela